Dálnice nebo silnice první třídy. V roce 2025 se možná začne stavět úsek tahu 43 z Bořitova do Svitávky

Pokud vyjde optimistická varianta, tah z Bořitova do Svitávky by se mohl začít stavět už v roce 2025. Není jasné, zda střední část komunikace číslo 43 bude dálnicí, nebo silnicí první třídy. I tak by se podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radima Fialy mělo v úseku jezdit 130 kilometrů v hodině. Stávající silnice bude ještě nejméně deset let přetížená, ŘSD proto chystá na několika místech její stavební úpravy.

Kapacitní silnice první třídy může mít jiné parametry a například více sjezdů než dálnice. Může tedy dopravně obsloužit více obcí. Předpokládá se, že v obou variantách by mělo jít o čtyřpruh s rychlostí 130 kilometrů za hodinu ve stopě kdysi plánované a před druhou světovou válkou rozestavěné takzvané Hitlerovy dálnice, která měla spojit Vídeň s Vratislaví.

Tah z Bořitova do Svitávky je jen střední částí silnice, která by měla propojit současnou D1 a plánovanou část D35. „Existuje velký tlak, aby se kolem stavby této silnice něco dělo a věci se hýbaly dopředu. A my jsme s přípravou této části nejdál, na podzim zadáme ke zpracování projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí,“ uvedl Fiala.

Trasa plánované střední části z Bořitova do Svitávky
Zdroj: ŘSD

Že by se mohlo začít stavět už za šest let, řeklo ŘSD poprvé. Dřívější termín vychází ze změny zákonů, které umožňují předběžnou držbu problematických pozemků, což znamená výrazně rychlejší majetkoprávní vypořádání.

Obce, které leží v dotčeném úseku, přípravu vítají. Mnoho let totiž čekají na to, až nová silnice odvede dopravu z přetížené silnice I/43, která prochází centrem řady z nich.

Kdy se začne i se severním a jižním úsekem, zůstává nejasné

O termínech stavby jižní části od D1 kolem Brna k Bořitovu a od Svitávky k budoucí části dálnice D35 zatím nechtěl ředitel brněnského závodu ŘSD mluvit, protože příprava je teprve na začátku, případně ani nemůže začít.

V severní části, která prochází Jihomoravským i Pardubickým krajem, je zřejmá trasa, která má taktéž vést ve stopě Hitlerovy dálnice. Letos Centrální komise ministerstva dopravy projednávala studii, ale zatím se nerozhodlo o šířkovém uspořádání a ŘSD musí doplnit podklady, aby se komise mohla studií znovu zabývat.

Je možné, že zde nebude vzhledem k nízkým intenzitám dopravy čtyřpruhová, ale jen běžná dvoupruhová silnice první třídy. Teprve poté se rozhodne o etapách přípravy a výstavby.

Nejméně jasno je zatím ohledně příprav nejpotřebnějšího úseku, tedy od dálnice D1 přes Brno k Bořitovu. Od dálnice ke Kuřimi totiž není dosud zřejmé ani to, kudy trasa povede. Příští rok by se měly aktualizovat zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, studie preferuje trasu přes Brno-Bystrc kolem Brněnské přehrady, proti čemuž panuje stále velmi silný odpor řady městských částí a obcí severně od Brna.

Aby se zlepšila bezpečnost na přetížené silnici I/43, která bude sloužit ještě nejméně deset let, chystá ŘSD stavební úpravy na 15 místech, především jde o problematické křižovatky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 10 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 10 hhodinami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 18 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 20 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 23 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
včera v 05:45
Načítání...