Evropské akcie klesly nejníže za dva roky, oslabuje i Dow Jones v USA

Evropské akcie ve čtvrtek sestoupily nejníže od roku 2016. Důvodem jsou přetrvávající obavy investorů ze zpomalování růstu světové ekonomiky a z obchodních sporů mezi Spojenými státy a Čínou. Dolů po středečním prudkém růstu zamířily rovněž akciové trhy ve Spojených státech a obavy z vývoje globální ekonomiky táhnou dolů i ceny ropy.

Panevropský akciový index STOXX 600 se ve čtvrtek dostal na nejnižší úroveň od listopadu 2016. Obchodování uzavřel s poklesem o 1,69 procenta na 329,58 bodu. Od začátku letošního roku ztrácí už více než 15 procent. Je tak na cestě k nejhoršímu celoročnímu výkonu od roku 2008, napsala agentura Reuters.

Náladu na akciových burzách ve čtvrtek ovlivnila zpráva, že zisky čínských průmyslových společností v listopadu zaznamenaly první pokles za téměř tři roky. To posílilo obavy ohledně vývoje světové ekonomiky.

Dow Jonesův index, který zahrnuje akcie třiceti předních amerických podniků, vykazoval krátce před 19:00 SEČ pokles zhruba 1,8 procenta. Ve středu přitom vzrostl o téměř pět procent na 22.878,45 bodu. Poprvé v historii si tak během jednoho dne připsal více než tisícovku bodů.

Ke čtvrtečnímu poklesu amerických akcií přispěly neuspokojivé údaje o prosincovém vývoji spotřebitelské důvěry ve Spojených státech. Ekonomové sledují údaje o spotřebitelské důvěře velmi pozorně a snaží se podle nich odhadnout vývoj spotřebitelských výdajů. Ty v USA zajišťují více než dvě třetiny ekonomické aktivity.

Akciové trhy stahují i cenu ropy

Ceny ropy ve čtvrtek táhnou dolů obavy z vývoje globální ekonomiky a z nadbytku suroviny na trhu. Během předešlého obchodování si přitom ropa připsala osm procent. Kolem 18:00 SEČ zeslábla severomořská ropa Brent o 3,2 procenta a barel se prodával za 52,72 dolarů. Americká lehká ropa West Texas Intermediate (WTI) ve stejnou dobu ztrácela asi 2,8 procenta na 44,92 dolaru za barel.

Ve středu ropa zareagovala na růst amerického akciového trhu poté, co se administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa pokusila povzbudit důvěru investorů. Ve čtvrtek ale akciové trhy klesají a stáhly s sebou i ropu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...