Němečtí ochránci spotřebitelů v listopadu zažalují Volkswagen

Německý svaz na ochranu spotřebitelů VZBV a německý autoklub ADAC předloží 1. listopadu soudu v Braunschweigu žalobu, jejímž prostřednictvím chtějí zákazníkům automobilového koncernu Volkswagen zajistit odškodné za emisní skandál. Informoval o tom ADAC ve svém středečním prohlášení. Volkswagen však nadále považuje zákaznické žaloby v Německu za neopodstatněné.

VZBV již v úterý uvedl, že chce získat odškodné pro zhruba dva miliony majitelů naftových vozů, které nejsou natolik šetrné k životnímu prostředí, jak automobilka v době jejich prodeje tvrdila.

VZBV a ADAC chtějí u soudu prokázat, že Volkswagen úmyslně poškodil zákazníky používáním softwaru umožňujícího manipulovat s emisemi. Cílem žaloby je stanovit precedent, který by bylo následně možné využít k řešení nároků jednotlivých zákazníků.

Volkswagen zopakoval, že považuje podobné právní kroky v Německu za neopodstatněné. „Neexistuje žádný právní základ pro žaloby ze strany zákazníků v souvislosti s dieselovou tématikou v Německu,“ uvedla automobilka. Dosavadní žaloby zákazníků Volkswagenu u německých soudů jsou podle agentury DPA zatím převážně neúspěšné.

Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že software, který umožňuje manipulovat s testy emisí, nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Auta při jízdě produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se týká mimo jiné zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

O odškodné nyní usilují i někteří zákazníci v ČR. Společnost Safe Diesel v pátek oznámila, že podala k Městskému soudu v Praze 8 hromadnou žalobu na koncern Volkswagen za 1050 majitelů vozů, které byly vybavené softwarem zkreslujícím výsledky emisních testů. Už dříve kvůli aféře dieselgate podala žalobu za 1375 majitelů dotčených aut. Safe Diesel vymáhá za každého vlastníka vozu, který se připojí k žalobě, náhradu 220 tisíc korun.

Volkswagen musí v Evropské unii v důsledku emisního skandálu svolat k úpravě kolem 8,5 milionu naftových automobilů. Firma však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnila podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

Video Události
video

Události: Odškodnění v aféře dieselgate