Nová zápletka. Volkswagen upravil podvodný software, ale auta dál porušují emisní normy

Události: Aféra dieselgate nekončí (zdroj: ČT24)

Před dvěma lety poprvé obletěl svět příběh, jak koncern Volkwagen instaloval do vozů s naftovým motorem software, který umožnil při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Skandál vedl k vyšetřování, obviněním, odškodnění (v USA, ne v Evropě) a také k úpravám podvodného softwaru. A právě tady se píše nečekaný nový díl příběhu: auta Volkswagenu, která prošla úpravou softwaru, dál výrazně porušují emisní limity. Podle zjištění německé televize ZDF to schválila nejen automobilka, ale i spolkové úřady a ministerstvo dopravy.

Christine Kaufmannová řídí jedno z 8,5 milionu dieselových aut, které německý koncern Volkswagen v Evropě vybavil podvodným softwarem a po vypuknutí skandálu svolal do servisů. Vše měl napravit jednoduchý update.

Když ale chtěla Christine od Audi a mateřského Volkswagenu vědět, jestli je teď její vůz čistý, odpovědi se od nich nedočkala.

Poskytl ji však německý autoklub. „Musím říct, že existují mnohem čistší auta a toto (auto Christiny) na základě testu ADAC nemůžeme doporučit,“ uvedl ředitel zkušebního centra ADAC Reinhard Kolke.

Podle testu nefunkční úprava prosazená Volkswagenem stojí v přepočtu zhruba 1600 korun za auto. ADAC jako řešení doporučuje katalyzátor na bázi močoviny. V Německu ho vyrábí jediná firma a vyjde na 40 tisíc korun.

„Tento systém omezí emise oxidu dusíku až o 93 procent,“ říká ředitel BAUMOT Group Marcus Hausser. 

Úprava - neúprava

Volkswagen přišel s konceptem úpravy po vypuknutí skandálu předloni na podzim. Podle dokumentů zveřejněných televizí ZDF už tehdy věděl, že i po úpravě budou emise v běžném provozu až pětkrát vyšší, než je dovoleno. Postup koncernu schválilo ministerstvo dopravy.

„Nemáme na tom zpětně co měnit. Vše bylo ověřeno a tento koncept úpravy byl povolen,“ tvrdí mluvčí spolkového ministerstva dopravy Ingo Strater. 

Produkce aut Volkswagenu ve Wolfsburgu
Zdroj: Fabian Bimmer/Reuters

Volkswagen tvrdí, že emisní limity platí jen pro laboratorní podmínky. Kritici z řad právníků oponují, že je to vždy, když je auto v chodu - ať už v laboratoři nebo na silnici. Koncern si teď bude muset svůj výklad pravidel obhájit u soudů. Stejně jako úřady, které postup automobilky povolily.