Podvodníci posílají seniorům klamavé SMS zprávy. Chtějí po nich zaplatit za neobjednané zboží

Neobjednané zboží nepřebírat a neplatit, to radí Evropské spotřebitelské centrum českým seniorům, kterým nyní podvodnící posílají klamavé SMS zprávy. V nich stojí, že jim bude během několika dnů doručeno zboží v hodnotě stovek až tisíců korun, a vyzývají příjemce k platbě. Takovou SMS mohly ve čtvrtek obdržet stovky seniorů.

Jen ve čtvrtek dopoledne se na centrum a poradenskou linku České obchodní inspekce obrátilo více než 30 spotřebitelů s otázkou, co mají v této situaci dělat.

Šablona textu je vždy podobná: „Vážený zákazníku, Vaše zásilka s (název zboží) byla odeslána a během několika dní bude doručena (název společnosti). Připravte si částku (výše částky) Kč pro doručovatele. Hezký den!“ uvedlo centrum.

V každé SMS je uvedeno jiné zboží za jinou cenu. Jednou jsou to prášky na hubnutí za 1580 korun a podruhé třeba náplasti za 2500 korun. Dále jde o fixační pomůcky na pokřivené palce, kapky do uší, ale i přípravek na čištění motoru.
Ondřej Tichota
Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci

Dotazující se spotřebitelé uvádějí, že si stejné nebo podobné zboží objednali před několika lety. SMS zpráva není podepsaná a není uvedeno ani číslo či adresa odesílatele.

„Zjistili jsme, že je kontaktovala polská logistická společnost, která distribuuje většinou zdravotní pomůcky a přípravky pro lidi ve vysokém věku. Tato skupina spotřebitelů patří mezi nejzranitelnější – hrozí tedy, že by mohli doručené zboží převzít a zaplatit. Proto jsme považovali za nutné informovat média a veřejnost co nejdříve,“ dodal Tichota ze spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

  • Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci eviduje stížnosti na polskou společnost Reverse logistics, která od spotřebitelů nepřijímá odstoupení od smlouvy bez udání důvodu při nákupu na dálku a nevrací jim peníze.

„Při mimosoudním řešení těchto sporů ale máme 100procentní úspěšnost díky spolupráci s kolegy z Evropského spotřebitelského centra Polsko. Těm se zatím společnost nepodařilo kontaktovat s žádostí o vysvětlení k dnes odeslaným SMS zprávám,“ dodal Tichota.