V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,414 milionu osobních vozů. Rostla také výroba autobusů nebo motocyklů Jawa. Průmysl táhla nahoru domácí i evropská poptávka.
Další rekordní rok pro výrobce aut. Loni se jich v Česku vyrobilo přes 1,4 milionu
Oproti minulému roku se loni v tuzemsku vyrobilo o pět procent osobních aut více. O stejné procento se zvýšil export v Česku vyrobených aut, domácí prodej se zvedl o sedm procent. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu (Auto SAP).
Českou výrobu aut táhla tradičně Škoda Auto. Největší tuzemský výrobce zvýšil produkci o 12 procent na 858 103 aut. Naopak v automobilce Hyundai v Nošovicích klesla výroba o 0,5 procenta na 356 700 aut a kolínská TPCA i přes růst na počátku roku 2017 snížila produkci o desetinu na 199 078 vozidel.
„Rok 2017 byl rekordním rokem v celé historii výroby motorových vozidel v ČR a totéž platí pro celý český autoprůmysl včetně subdodavatelského sektoru. Tyto velmi příznivé výsledky automobilového průmyslu jsou ovlivněny pozitivním vývojem evropské i světové ekonomiky a rostoucí spotřebitelskou poptávkou po vozidlech v ČR i v Evropě,“ zhodnotil prezident sdružení Auto SAP Bohdan Wojnar.
Nejvíce vozů se vyrobilo v prosinci. „Produkce vozidel v prosinci vzrostla o 14,5 procenta, což přispělo k rekordnímu výsledku za celý loňský rok. Automobilový průmysl pravděpodobně zvýšil opět svůj podíl na průmyslu jako celku, čímž navázal na trend z minulých let,“ komentoval výsledky analytik Komerční banky David Kocourek.
Výroba autobusů vzrostla loni v Česku o 5,5 procenta na 4631 vozidel. Z toho 89 procent připadlo na Iveco ČR (bývalá Karosa) a zbytek na SOR Libchavy. Zatím jediný tuzemský výrobce nákladních vozů Tatra Trucks zvýšil meziročně výrobu o 12 procent na 1481 kusů. Výroba přívěsů a návěsů stoupla o dvě procenta na 25 219 kusů.
Týnecká Jawa vyrobila loni 1331 motocyklů, což představuje nárůst o osm procent. Její tuzemské prodeje vzrostly o 120 procent na 174 strojů, export činil 1157 kusů.
Růst se letos zpomalí
Podle Wojnara lze letos čekat zpomalení ekonomického růstu v ČR i v Evropě, což bude mít na výrobu vozů nepochybně svůj vliv. V Česku bude mezi významné faktory, které způsobí tlak na pokles tempa růstu, patřit zejména napětí na trhu práce. Česká ekonomika totiž naráží na hranici svých produkčních možností a nabídkové omezení trhu práce se významně dotkne i řady firem automobilového průmyslu.
„Očekáváme proto, že dynamika českého autoprůmyslu bude sice i letos vysoká, avšak růstu výroby motorových vozidel o více než pět procent, jako v roce 2017, se již letos nedočkáme,“ dodal.
Naopak ekonom Kocourek se na problém dívá z opačného úhlu a pozitiva do budoucna vidí zejména na straně odbytu. „Letos by automobilový průmysl měl nadále profitovat z dobré globální poptávky. Na domácí půdě pak poptávku po vozidlech podpoří rostoucí investiční aktivita i soukromá spotřeba, která bude profitovat ze stále dobré situace na trhu práce,“ doplnil.