Seznam.cz nebude při umísťování reklamy rozlišovat, jestli jde o dezinformační web

Internetová firma Seznam.cz nakonec nebude hodnotit obsah zpravodajských webů, na které umísťuje reklamy prostřednictvím své služby Sklik. O nově zavedených pravidlech, která znemožňovala umístění reklamy na dezinformačních webech, představenstvo firmy nevědělo a následně je zrušilo. Vyplývá to z aktuálního vyjádření společnosti.

„Představenstvo o záměru zpřísnit pravidla reklamy v oblasti zpravodajských webů nevědělo, a pokud by o ní ode mne vědělo, nepustilo by ji do realizace. Představenstvo a majitel společnosti si nepřeje, abychom se snažili určovat objektivnost a pravdivost zpravodajských webů, které jsou zařazeny do naší reklamní sítě. Proto jsme z pravidel reklamy tato kritéria pro zpravodajské weby odebrali,“ uvedl výkonný ředitel Seznamu Michal Feix.

O zavedení přísnějších pravidel pro zařazení webů do reklamní sítě Sklik informovala některá média minulý týden. Aby mohly zpravodajské weby zobrazit Sklik, nesměly podle těchto pravidel mimo jiné uvádět lživé a klamavé informace, vydávat komentáře a konspirační teorie za zpravodajství nebo zveřejňovat články se smyšlenými autory. Na webu musel být také uveden jeho provozovatel.

Původní záměr ocenil Sobotka, zato Ovčáček mluvil o cenzuře

Zpřísnění pravidel vyvolalo rozporné reakce. Ocenila jej část politiků včetně premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), podle kterého šlo o dobrou metodu, jak čelit serverům, které šíří lživé informace. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček naopak firmu za to, že požadovala dodržování zpravodajské etiky, zkritizoval a hovořil o cenzuře.

Seznam.cz má roční tržby přes tři miliardy korun. Významnou část tvoří právě příjmy z inzerce. Majitelem společnosti je její zakladatel Ivo Lukačovič. Služba Sklik umožňuje zobrazit na webech reklamu na různé firmy či služby. Do programu se mohou jako partneři zapojit servery splňující podmínky Seznam.cz a za zobrazení reklamy na svých webech pak dostávají od Seznam.cz provizi z výnosů z reklamy.