Ať je co nejdůraznější. Úřady se hádají kvůli značce varující před jízdou v protisměru na dálnici

Události: Nová značka má odradit od vjezdu do protisměru na dálnici (zdroj: ČT24)

Ročně vjedou do protisměru na dálnici více než tři stovky aut, zanedlouho by je od toho měly odradit nové výstražné značky. V názorech na to, jak by měly vypadat, se dopravní policie s ministerstvem dopravy neshodnou. Česká verze se odlišuje od obdobných varovných systémů v okolních evropských zemích.

V loňském roce zaznamenali dopravní policisté 321 případů vjetí vozidla do protisměru na dálnici. Letos šlo o 170 případů – nejčastěji o seniory za volantem, nebo šoféry pod vlivem alkoholu či drog.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24

Z praxe vyplývá, že současné značení lidi v autech před vjetím do opačného směru nezastaví. Na dálnicích se proto mají objevit další značky, které budou výraznější a větší.

Evropské země mají jednotný formát

Běžně se v některých evropských zemích využívá reflexní varovná deska s velkým kruhem značky pro jednosměrku a výrazným nápisem STOP doplněným vztyčenou dlaní na znamení zastavit.

„Ale ta naše by mohla vypadat tak, že tam bude veliká jednosměrka místo té ruky. Každopádně bude zachováno varování,“ říká k představě pověřený ředitel Besip Tomáš Neřold.

Zvažovaný návrh značky varující před jízdou v protisměru na dálnici
Zdroj: ČT24

Chystaná česká verze se ale liší od jednotného značení, které platí v Německu, Rakousku, Slovinsku, Chorvatsku ale i na Slovensku. Na české značce chtějí mít české úřady místo nápisu STOP varování POZOR a chybět má zmiňovaná ruka.

Aby fungovala, musí být výraznější, říká šéf dopravních policistů

Řediteli dopravní policie Tomáši Lerchovi ale navrhovaná podoba nestačí. „Takovéto provedení značky je běžné, vídáme ho na křižovatkách i na železničních přejezdech. My ale opravdu chceme, aby byl řidič vzhledem k nebezpečnosti jednání důrazně upozorněn,“ komentuje Tomáš Lerch připravovanou verzi.

Jaké značení nakonec řidiči před vjezdem na dálnici uvidí, se rozhodne po vzájemné dohodě. A podobně to bude i s rozvahou nad umístěním značek. Například na Slovensku se po jejich zavedení počet vozidel v dálničním protisměru snížil.