Koleje budou barevnější. Stát pustí konkurenci na pět rychlíkových tratí

Reportáž: Stát pustí soukromé dopravce na další tratě (zdroj: ČT24)

Do konce roku 2021 proběhne soutěž na zajištění dopravy na pěti rychlíkových tratích, mimo jiné mezi Libercem a Pardubicemi. V rámci otevírání železničního trhu konkurenci o tom rozhodlo aktuální zasedání vlády. Podle soukromých dopravců je počet nabízených tratí nedostatečný.

Povolení pro provoz osobní vlakové dopravy má v Česku aktuálně sedmadvacet subjektů a s ohledem na počty přepravených cestujících jsou drtivým hegemonem České dráhy. Během dvanácti měsíců přepraví více než 171 milionů pasažérů, zatímco v případě soukromého RegioJetu jde o 3,7 milionu cestujících a u LEO Expressu o 1,1 milionu lidí.

Nepoměr je dán mimo jiné tím, že soukromí dopravci jezdí většinou bez státní podpory, a své vlaky proto vysílají na rentabilní tratě, jako je ta mezi Prahou a Ostravou. Dotované rychlíky bez loga ČD ale už česká železniční síť zná také; firma GW Train Regio od konce loňského roku provozuje vlaky na lince mezi Plzní, Žatcem a Mostem.

V nabídce je i trať Praha-Brno. Přes Havlíčkův Brod

Smlouva na další dotované rychlíky končí Českým drahám v roce 2019 a stát hodlá soukromým přepravcům otevřít i pětici dalších tratí (viz níže). Jenže zatímco původně mělo být o dodavatelích služeb jasno už v jízdním řádu 2018/2019, nyní stát termín o dva roky posunul a změnil i svou nabídku.

Ministerstvo dopravy původně počítalo s tím, že konkurenci pustí mimo jiné na koleje mezi Prahou, Ústím nad Labem a Chebem a mezi Prahou a Děčínem. Tyto trasy ale nyní nahradila jiná elektrifikovaná spojení. Důvodem jsou České dráhy. Po stejných kolejích na levém břehu Labe totiž mají podle smlouvy s německou stranou zajišťovat mezinárodní expresy do Berlína.

Ministerstvo místo toho navrhlo vypsat soutěže na trasy z Kolína po pravém břehu Labe přes Mělník do Ústí nad Labem, z Ústí do Liberce, z Prahy do Hradce Králové a do Brna (přes Havlíčkův Brod) a z Ostravy do Olomouce (přes Opavu). Součástí uvolněných tras bude i linka mezi Libercem a Pardubicemi.

Nabízené linky
Zdroj: ČT24

Expresy do Mnichova mezi Prahou a Plzní nezastaví

Další změnou je návrh na rozdělení trasy z Prahy přes Plzeň na rychlíkovou a mezistátní expresní dopravu. Mezistátní vlaky do Mnichova by až do Plzně nezastavovaly. Naopak pomalejší rychlíky Praha - Klatovy budou zastavovat i v menších stanicích, například v Berouně, Hořovicích nebo v Kařezu.

Podobný koncept rozdělení linky ministerstvo dopravy od loňského prosince prosadilo na trati do Českých Budějovic a dále do Lince. Provoz expresních vlaků do Mnichova, který mají podle ministerstva provozovat České dráhy, vyjde na 178 milionů korun ročně.

Výhrady: Prodloužený monopol Českých drah

Návrh ministerstva nedávno kritizovali soukromí dopravci RegioJet, Leo Express a Arriva. Podle nich je počet nabízených tratí v soutěžích nedostatečný. Nyní výhrady zaznívají znovu; posunutí termínu podle nich prodlužuje monopol státních Drah. A výhrady zaznívají i od opozice.

„Bohužel to ukazuje na neschopnost současné vlády,“ uvedl místopředseda občanských demokratů Martin Kupka. „Kdyby se podařilo trh na železnici otevřít dříve, tak by měli cestující už teď lepší služby. Všude tam, kde se to stalo, tak se navíc snížilo jízdné.“

„Nezávislý dopravce bude dopravovat, tak jak mu to bude vyhovovat, a jestli mu jeho podnikatelský záměr nevyjde, tak odejde a stát bude muset zabezpečit ty služby,“ reaguje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s tím, že je proto potřeba, aby státní dopravce zůstal silný.

Dopravci se připravují

Samy společnosti se pak na rozšíření působnosti připravují tak jako tak. „Připravujeme podpis kontraktu v řádu miliard korun a přineseme ministerstvu dopravy nabídky na provozování vlaků v dálkové dopravě. Věřím, že ministerstvo tím pádem bude muset vybrat výhodnější nabídku,“ řekl majitel RegioJetu Radim Jančura.

„Připravujeme se na to a nakupujeme nové jednotky,“ dodal generální ředitel LEO Expressu Peter Köhler. „Právě pracujeme na výrobě tří jednotek, které mají dorazit na konci roku 2018 a máme rámcovou smlouvu na dalších třicet jednotek.“

  • REGIOJET

    Prvním soukromým dopravcem na hlavní trati byla společnost Student Agency Radima Jančury. Žluté vlaky pod značkou RegioJet začaly jezdit v září 2011. Denně šlo o tři páry vlaků z Prahy přes Pardubice, Zábřeh na Moravě, Olomouc a Ostravu do Havířova. Jízda mezi Prahou a Ostravou trvala 3 hodiny a 41 minut, a byly tak jen o dvě minuty rychlejší než běžné expresní vlaky Českých drah, zatímco pendolino zvládlo trasu za 3 hodiny a 5 minut.
  • RegioJet pro provoz odkoupil ojeté vlaky od rakouských drah, které prošly rekonstrukcí i modernizací interiéru. Převládaly vozy první třídy, ale firma je prohlásila za druhou třídu a nasadila ceny srovnatelné nebo nižší, než nabízely ČD. Lokomotivy Jančurova firma odkoupila od italského dopravce, šlo o v Česku dobře známé „peršingy“. Kvůli nedostatku vozů i cestujících jezdily žluté vlaky zpočátku jen v krátkých, tří až čtyřvozových soupravách.
  • Ještě týž rok RegioJet přidal několik spojů včetně vlaku do Žiliny. Ten se stal prvním mezistátním vlakem výchozím z Česka, který provozoval soukromý dopravce bez veřejné objednávky. V říjnu 2014 začal RegioJet zajíždět z Prahy až do Košic. V roce 2016 byl jeden pár spojů prodloužen ze Žiliny přes Martin, Banskou Bystrici do Zvolena.
  • Od prosince 2016 jezdí RegioJet třikrát denně také z Prahy do Brna a Břeclavi. Dva spoje pokračují do Bratislavy, jeden do Starého Města u Uherského Hradiště. Na tzv. severní větvi jezdí nyní 11 párů vlaků, z toho jeden do Starého Města a tři do Košic.
  • LEO EXPRESS
  • Vlaky společnosti Leo Express, které v prvních vizích jeho zakladatele Leoše Novotného figurovaly také pod názvem Rapid Express, se na kolejích objevily v listopadu 2012. Na rozdíl od RegioJetu firma nakoupila nové vozy, a to pětičlánkové jednotky Flirt od Stadleru. Ty jsou sice konstruovány pro regionální dopravu, drobné úpravy ale daly vzniknout dálkové verzi.
  • Zpočátku jezdily dva páry spojů na trase z Prahy přes Pardubice a Olomouc do Ostravy, brzy poté až do Bohumína. Vlaky byly o něco pomalejší než pendolino, ale rychlejší než RegioJet. V první sezoně mělo jezdit osm párů spojů, nakonec však od prosince jezdily pouze čtyři a dopravce jejich počet zvyšoval postupně. Nikdy nevyjel spoj Praha–Chomutov, který v jízdním řádu také figuroval.
  • Leo Express si své cestující hledal obtížně a zdlouhavě. Brzy proto začal měnit trasu tak, aby zasáhl i cestující na jiných trasách než Praha–Ostrava, kde již měly své pozice vykolíkované ČD a RegioJet. Za cíl si dal zajistit spojení metropole s moravskými a slezskými městy, včetně těch menších – znamenalo to přidání dalších zastávek. Jako první také zavedl spoj jiným směrem než na Ostravu, a to do Starého Města u Uherského Hradiště.
  • Podobně jako RegioJet začal i Leo Express od prosince 2014 jezdit také na Slovensko. Z Ostravy pokračoval spoj přes Třinec, Čadcu, Žilinu a Poprad-Tatry až do Košic. Leo Express se později rozhodl spíše než přímo konkurovat ČD a RegioJetu pro hledání dosud neprozkoumaných cest a nabízení alternativ. Spoje tak kromě Bohumína začínaly a končily i v Ostravě, Karviné, Bystřici, Starém Městě, Spišské Nové Vsi a Košicích.
  • ARRIVA VLAKY
  • Třetím alternativním dopravcem, který se v Česku pokusil proniknout do oblasti dálkové dopravy, byla Arriva. Společnost plně pod kontrolou německých drah (DB) uvedla na krátkou dobu na podzim 2013 spěšné vlaky z Prahy do Kralup nad Vltavou, ale poté se na více než dva roky odmlčela. Arriva se na scénu vrátila až na přelomu února a března 2016, kdy nejprve zahájila provoz spěšných vlaků z Prahy do Benešova a poté uvedla i první motorový mezistátní expres Praha–Trenčín.
  • Naprostý unikát představovalo vozidlo, které Arriva nasadila. Šlo o dieselovou jednotku řady 845, kterou firma dostala od mateřské DB a nechala zrekonstruovat interiér. Oproti konkurenci měl vlak dvě zásadní nevýhody – absenci klimatizace a konstrukční rychlost omezenou na 120 km/h. Mezi Prahou a Olomoucí tak byly pomalejší už jen rychlíky, které ale měly mezi oběma městy devět zastávek, zatímco Arriva jen jednu. Expres vzbudil pozornost i tím, že na něm jezdí dieselová jednotka, přestože tři čtvrtiny trasy vedly „pod dráty“.
  • Od prosince 2016 Arriva zavedla nový spoj, který z Trenčína pokračuje přes Nové Mesto nad Váhom a Piešťany do Nitry. Nově se dopravce objevil na trase z Prahy přes České Budějovice a Český Krumlov do Nové Pece v blízkosti Lipna. Cesta trvá čtyři hodiny. Vlaky jezdí jen o víkendech a svátcích, od června do začátku října 2017 budou jezdit každý den.
  • DALŠÍ DOPRAVCI
  • Na místních a méně významných tratích jezdí též několik dalších soukromých dopravců: GW Train Regio, KŽC Doprava, Die Länderbahn a Jindřichohradecké místní dráhy. V minulosti byly na českých kolejích i vlaky dopravců Arriva Morava, OKD Doprava nebo Railtransport.