Hejtman postavil koalici bez ANO. Teď se potýká s auditem finančního úřadu

Nový hejtman plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD) se potýká s výsledky auditu projektu, který podepsal ještě jako ředitel Škody Transportation. Miliardovou zakázku související s výstavbou depa plzeňské MHD prošetřuje finanční úřad, který spadá do gesce ministra Andreje Babiše (ANO). A právě Babiš je Bernardovým nejhlasitějším kritikem. Finanční úřad dodavatelské firmě vyměřil pokutu téměř 64 milionů korun. Kauze se věnoval David Havlík z Reportérů ČT.

Spolumajitel a do nedávna i ředitel vagonky Škoda Josef Bernard (51 let) se po 35 letech v průmyslovém podniku vydal na politickou dráhu. Stal se novým hejtmanem Plzeňského kraje. Stanul v čele koalice, která, stejně jako v některých dalších krajích, obešla vítěze podzimních krajských voleb – hnutí ANO.

Předseda hnutí a ministr financí Andrej Babiš na Twitteru Josefa Bernarda nešetřil. Opřel se do jeho účasti ve Škodě Transportation a přiřadil ho k oligarchii ČSSD.

Jeho výpad mířil zřejmě na miliardové veřejné zakázky na dodávky tramvají a lokomotiv pro České dráhy a hlavní město Prahu. Spory kvůli jejich pozdnímu dodání i kvalitě se vlečou dodnes. „Škodovku za to neomlouvám, musí si nést svoji odpovědnost. Na druhou stranu permanentní dehonestace Škodováků a představitelů Škodovky, kterou tu zažíváme, je neadekvátní chybám, které udělala,“ brání podnik jeho bývalý ředitel.

Pokuta 64 milionů

U tweetu Andreje Babiše ale záležitost neskončila. Kvůli miliardové zakázce týkající se plzeňského depa MHD vyměřil Finanční úřad v Plzni pokutu 64 milionů firmě, která s Bernardovou Škodovkou na uvedeném projektu spolupracuje. Zjistili to Reportéři ČT.

Sankci firma dostala ve chvíli, kdy už o hejtmanské budoucnosti Josefa Bernarda nemohlo být pochyb. Týká se dotace na projekt, pod kterým je právě čerstvý hejtman podepsaný. „Celkem se jedná o 160 milionů korun nezpůsobilých výdajů, z toho 64 milionů korun představují veřejné prostředky. Na tuto částku vyměřil finanční úřad odvod,“ říká mluvčí Babišova ministerstva Michal Žurovec.

Pokuta zatím není pravomocná, Josef Bernard se proti němu odvolá. I kdyby odvolání nezabralo, půjde k soudu. „Tam si myslím, že budeme stoprocentně úspěšní, protože kolegové splnili všechno, co v souvislosti s tímhle projektem plnit měli,“ má jasno Bernard.

Reportéři ČT: Depo pod lupou (zdroj: ČT24)

Jde o výstavbu nového depa MHD v Plzni

Plzeň několik let nazpět řešila otázku budoucnosti nevyhovujícího depa pro vozy MHD. Předseda představenstva plzeňské MHD Michal Kraus tvrdí, že až díky uzavření smlouvy dosáhl podnik stavu odpovídajícímu 21. století. Radnice se zavázala, že 12 miliard bude splácet 29 let. Rekordní zakázku získalo sdružení firem v čele se Škodou Transportation, v jejímž čele stál Josef Bernard.

obrázek
Zdroj: ČT24

Audit ministerstva financí mluví o problému při výstavbě opravárenského závodu. Ekonomický analytik a Babišův bývalý náměstek Lukáš Wagenknecht, který se s ministrem v minulosti nerozešel vůbec v dobrém, považuje audit za profesionální úřednickou práci. „Když to zkusím zjednodušit, tak měla být zrekonstruována budova a postavena nová, ale bylo to uděláno jinak, než bylo v projektu slíbeno,“ hodnotí výsledky auditu pro Reportéry ČT.

Odpovědnost nese Bernardova Škoda Transportation pouze nepřímo, jako vedoucí sdružení dodavatelských firem. Zakázku prošetřují i kriminalisté. Vedoucí sdružení MHD SERVIS Plzeň Marek Herbst se nebojí. „Máme opravdu velký dostatek jak odborných vyjádření, tak znaleckých posudků a dokumentů, které nám potvrzují, že jsme skutečně nic neporušili,“ říká.

Ministr financí nemůže zasahovat do výběru projektu ani do průběhu samotného auditu. Auditní orgán pracuje naprosto nezávisle na ministru a na ministerstvu financí. Jedná se o statistický výběr, statistickou metodou, takže de facto o výběru tohoto projektu rozhodl počítač.
Michal Žurovec
mluvčí ministerstva financí

Zároveň Herbst nepřímo pochybuje, že kontrola jednala zcela bez vlivu ministra Babiše. „Rád bych viděl algoritmus, na základě kterých kritérií vybírá dané společnosti. Nevím, jestli má finanční úřad tolik zaměstnanců, že bude schopen kontrolovat všechny společnosti stejně důkladně a stejně často jako nás,“ podotýká.