Příští rok začneme stavět 140 kilometrů dálnic, slibuje Ťok

V Česku příští rok přibude 15,6 kilometru dálnic, na 140 kilometrů se má začít stavět. Ředitelství silnic a dálnic chce do konce měsíce vypsat zakázky na celkem dvacet staveb v předpokládané hodnotě 64 miliard korun. Řekl to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

V srpnu ministerstvo dopravy plánuje dokončení chybějícího úseku D11 do Hradce Králové, o měsíc později mají být do provozu uvedeny úseky dálnic D4 Skalka – Háje u Příbrami a pokračování jihočeské D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem. V říjnu pak resort dopravy předpokládá dokončení první části obchvatu Českých Budějovic mezi Borkem a Úsilným. 

Počet napřesrok zprovozněných úseků nových dálnic tak má být výrazně vyšší než letos. Za celý rok 2016 ministerstvo dopravy počítá se zprovozněním jediného úseku dálnice – trasy D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, která je dlouhá přes 16 kilometrů.

Úsek je známý především kvůli dlouhému časovému skluzu, který ještě narostl poté, co část novostavby u Dobkoviček v roce 2013 zavalil utržený svah. Původně měla být celá takzvaná teplická dálnice dokončena do roku 2010.

„My samozřejmě silnice neotvíráme, protože nám je nikdo nepřipravil. Ale my stavby zahajujeme v takovém tempu, že loni to bylo 50 kilometrů, v letošním roce je to 70 kilometrů, v příštím roce by to mělo být 140 kilometrů,“ vzkázal ministr dopravy Dan Ťok kritikům, kteří mu vyčítají pomalé tempo stavby dálnic.

Bývalý ministr dopravy za ODS Zbyněk Stanjura ale údaje zpochybňuje. „Každý rok v září slyšíme optimistický výhled ministra dopravy, který říká, kolik stovek kilometrů začne stavět. Ale už málokdy se v debatě vrátíme, co se vlastně povedlo. A ty výsledky nejsou příliš dobré,“ míní Stanjura.

Výstavba dálnic v roce 2017 (zdroj: ČT24)

Stavět se bude u Přerova i u Hradce

Mezi největší stavby zahajované příští rok ministerstvo uvedlo novostavbu deseti kilometrů dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, obchvaty Lubence a Řevničova na dálnici D6 nebo dvojici úseků D11 z Hradce Králové do Smiřic a dále do Jaroměře.

Kromě novostaveb seznam do celkové délky dálnic započítává i rekonstruované úseky dálnice D1. Během příštího roku by podle plánu měly být zprovozněny tři úseky – mezi Psáři a Souticemi, Meřínem a Velkým Meziříčím a mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži.  

Ťok bude hledat peníze i na opravy krajských silnic

Ministr Ťok také řekl, že jeho resort bude hledat v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury rezervy, ze kterých by napřesrok mohlo přispět na opravy silnic druhých a třetích tříd.

Letos ministerstvo krajům z fondu přispělo třemi miliardami korun. Kolik bude možné z letošního rozpočtu fondu pro opravy krajských silnic vyčlenit, bude podle Ťoka jasné až na konci roku.

„Ministři a poslanci ČSSD podpoří rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury pouze v případě, že bude počítat s podporou dvojek a trojek, a prostředky na jejich opravy. V opačném případě není podpora ze strany ČSSD možná,“ uvedl dnes premiér Bohuslav Sobotka.

obrázek
Zdroj: ČT24

Podle ministra financí Andreje Babiše (ANO) nejde koaličním partnerům o rozvoj silnic, ale pouze o zpolitizování tohoto tématu. Zároveň uvedl, že rozpočet fondu dopravy vláda nedávno schválila bez toho, aby ČSSD vznesla nároky na zahrnutí peněz pro krajské silnice.

Peníze pro silnice druhé a třetí třídy navíc nikdy přímo v rozpočtu SFDI započítány nebyly, doplnil Ťok. Pokud by měly být zahrnuty přímo, bylo by potřeba říct, které z plánovaných dálničních staveb budou muset opravám silnic druhých a třetích tříd ustoupit.

Celkem je v rozpočtu SFDI pro příští rok navrženo 82 miliard korun včetně peněz z EU. Peníze ze státního fondu slouží k opravám a výstavbě železničních tratí, dálnic a silnic první třídy. Silnice druhé a třetí třídy spravují kraje.