Stát vypsal soutěž za 40 milionů na projekt rekonstrukce zvlněné D1

Ředitelství silnic a dálnic vypsalo soutěž na projekt generální opravy nejpoškozenějšího úseku dálnice D1 mezi Ostravou a Bohumínem. Náklady odhaduje na 40 milionů. Samotná rekonstrukce, která by měla zamezit dalšímu vlnění povrchu, bude stát zřejmě miliardy. Zatím vše platí stát. Náklady však bude vymáhat po zhotoviteli - společnosti Eurovia, se kterou vede soudní spor o určení viníka špatného stavu vozovky.

Připravovaná rekonstrukce se týká asi 17 kilometrů dlouhého úseku od Ostravy až téměř k polským hranicím. „Půjde o kompletní rekonstrukci, která by měla definitivně odstranit závady. Bude třeba jít až do základů stavby, protože příčinou problémů je naprosto nevhodný materiál, který tam byl použit,“ uvedl mluvčí správy silnic a dálnic Jan Rýdl.

Generální oprava má začít do dvou let

Generální oprava má začít do dvou let. Kvůli nebezpečným nerovnostem je na několika místech výrazně omezená rychlost, někde na osmdesát kilometrů v hodině, před Bohumínem až na šedesát. Rychlejší jízda by mohla být podle dopravní policie nebezpečná.

Silničáři upravují poškozené úseky každý rok. Naposledy na jaře vyfrézovali a opravili několik set metrů dálnice v Ostravě u sjezdu do Mariánských Hor. Stálo to šest milionů. Provizorní opravu úseku před Bohumínem chystají na jaře.

Vady dálnice se začaly projevovat už v roce 2008, pár měsíců po slavnostním otevření úseku mezi Ostravou a Bohumínem, který patří k nejdražším v zemi – stál šest miliard. Dálnice se zvedla asi na třech místech o deset centimetrů. Stát zahájil se zhotovitelem reklamační řízení. Tehdy se firma jmenovala ODS - Dopravní stavby Ostrava.

První velké opravy začaly v létě 2009. Laboratorní rozbory potvrdily použití nevhodného materiálu v násypu, který když nasákne vodou, zvětšuje objem. Tehdy ještě opravoval dálnici zhotovitel. Ke zlomu došlo v roce 2011, kdy silničáři objevili při průzkumu podloží kusy stromů, trubky a stavební odpad.

Mezitím firma postavila dálniční přivaděč v Ostravě-Přívoze, který však nechala státní správa silnic roku 2014 kvůli havarijnímu stavu uzavřít. Oprava, kterou zaplatil stát, stála téměř padesát milionů. Ředitelství silnic a dálnic je přesvědčeno, že i u mostů byl příčinou deformací nevhodný materiál v podloží.

Eurovia odmítá většinu vad uznat. Spor o určení viníka špatného stavu vozovky proto řeší arbitrážní soud. Několik dílčích sporů stát vyhrál. Rozhodnutí toho nejdůležitějšího, který se týká podloží dálnice, má padnout během několika měsíců.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V pražském Motole odstranili nádor v plicích díky 3D modelu

Trojrozměrný model jako pomůcka hrudních chirurgů pro plánování operace. Na milimetr přesně dokáže zobrazit, kde se nachází nádor. Díky tomu ho pak lékaři můžou šetrněji odstranit. 3D vizualizaci využili v pražském Motole zatím u dvou pacientů. Počítají ale, že ji do budoucna budou používat mnohem častěji.
před 1 hhodinou

„Tak, jsem svobodný. Fajn.“ Před 90 lety abdikoval TGM

Přesně před 90 lety abdikoval prezident Tomáš Garrigue Masaryk. První hlava československého státu se v polovině třicátých let minulého století potýkala se zdravotními problémy i s hledáním svého nástupce, kterým se nakonec stal Edvard Beneš.
před 1 hhodinou

Turek nemá podle Šebelové ve vládě co dělat. Je to klasický politik emotivního rázu, míní Foldyna

Předsedkyně poslanců hnutí STAN Michaela Šebelová doufá, že kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek ve vládě nebude. Nemá na to podle ní morální kredit. „Pokud je opravdu Andrej Babiš (ANO) chlap a hne se v něm svědomí, tak Turkovo jméno nikdy na Hrad nepřinese, ale problém je v tom, že potřebuje hlasy Motoristů k nevydání,“ podotkla. Kdyby byl Turek tak špatným člověkem, nebude v Evropském parlamentu a nebude mít preferenční hlasy, jaké měl, řekl poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Domnívá se, že Turek je klasický politik, zřejmě emotivního rázu, který říká věci na rovinu. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Janou Peroutkovou debatovali také o vztazích USA a Evropy nebo o ruské invazi na Ukrajinu.
před 1 hhodinou

Změnily se jízdní řády na železnici

Víc regionálních, dálkových, ale i mezinárodních spojů třeba do Polska, Německa nebo do Kodaně. Začal platit nový jízdní řád na železnici. Změny hlásí jak České dráhy, tak soukromníci. Cestujícím slibují větší komfort i více bezbariérových vlaků. Změny se částečně týkají i cen jízdného a využití slev. Například ve všech spojích mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Celoplošné zdražení třeba u Českých drah bude zhruba odpovídat inflaci. Výrazněji vzrostou ceny v rámci integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje.
před 1 hhodinou

Vláda Andreje Babiše se v pondělí ujme moci

Česko bude mít od pondělního rána novou vládu. Prezident Petr Pavel jmenuje zatím patnáctičlenný kabinet Andreje Babiše (ANO). Ten vystřídá končící kabinet Petra Fialy (ODS). Většinu ve vládě získá vítěz říjnových voleb, hnutí ANO. Kromě křesla premiéra bude mít osm ministrů. Tři členy kabinetu zatím obsadí Motoristé a stejný počet i hnutí SPD. Koaliční smlouva sice garantuje Motoristům celkem čtyři posty. Šéf strany Petr Macinka ale bude dočasně spravovat dva resorty, a to zahraničí a životního prostředí. Filipa Turka Babiš kvůli zdravotním problémům nenavrhl. Prezident ho do ministerské funkce jmenovat nechce.
před 2 hhodinami

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 5 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 5 hhodinami

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě v obci Žlutava. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku a byl převezen na zdravotní vyšetření. Našli ho kolem 14:00.
před 5 hhodinami
Načítání...