Dálnice A5 se utěšeně rozrůstá. Je to rakouský tah z Vídně na české hranice, kam se má dostat již za tři roky. Jejím českým, resp. moravským, protějškem má být rychlostní silnice R52. Ta se ale nerozrůstá vůbec. Zatímco Jihomoravský kraj viní stát, že s klíčovou dopravní stavbou váhá, podle ministerstva dopravy se čeká na kraj a nové zásady územního rozvoje.
Kraj čeká na stát, stát čeká na kraj. A řidiči čekají na R52
Přestože pražský tunel Blanka se podle všeho zbaví nálepky „věčné stavby“, možných uchazečů o takový titul zůstává mnoho. Na přední místa mezi nimi by se jistě zařadila rychlostní silnice R52, která má spojit Brno s česko-rakouskými hranicemi u Mikulova.
Nic se nemění na tom, že řidiči mohou využívat pouze zlomek z plánované trasy. Již rok přitom uplynul od jednání ministra dopravy, kterým tehdy ještě byl Antonín Prachař (ANO), s jihomoravským hejtmanem Michalem Haškem (ČSSD), kteří hovořili o tom, že v dohledné době začne výstavba kapacitního obchvatu Mikulova, který by se výhledově měl stát součástí R52.
Nic se ale neděje. O tom, kdo především nic nedělá, se přou ministerstvo dopravy s Jihomoravským krajem. „Ministerstvo dopravy nevyvinulo za posledních šest měsíců žádnou významnou iniciativu týkající se dostavby dálničního spojení Brno–Vídeň,“ kritizoval hejtman Hašek úřad, v jehož čele nyní stojí Dan Ťok (za ANO).
Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda ale stát musí čekat, než kraj schválí zásady územního rozvoje. Původní plány, v nichž byla R52 zakotvená, zrušil v roce 2012 Nejvyšší správní soud a s nimi i ekologickou výjimku od ministerstva životního prostředí, kterou R52 dříve dostala.
Silnice má totiž vést přes pálavskou chráněnou oblast a to se nelíbí ekologům. „Dokud je kraj nemá schválené, nemůže ministerstvo stavbu ani připravovat, ani stavět,“ podotkl mluvčí. Zásady územního rozvoje mají především stanovit, po které z možných tras R52 povede.
Rakouská dálnice na českou nepočká
Pro řidiče znamená cestování po staré silnici první třídy významné znepříjemnění dlouhé cesty – přes Mikulov se jezdí například z Brna do Chorvatska. „Člověk se zdržuje v kolonách. Na těchto cestách ne úplně ideální kategorie tráví více času, než by měl,“ poznamenal jeden z řidičů na silnici I/52.
Jižní Moravě navíc hrozí scénář, před kterým již několik let varují jihočeští politici, kteří jsou kvůli nedokončené dálnici D3 v podobné situaci: zatímco v Česku zatím vše skončilo u vzájemného obviňování, v Rakousku se stavba navazujícího úseku rychle blíží k hranicím.
Bagry jsou 30 km od hranic
Bagry, které připravují prodloužení dálnice A5, jsou již u Wilfersdorfu asi 30 kilometrů od hranic. V roce 2018 by potom měla být rakouská autostráda zcela hotová a na subtilní českou silnici I/52 se po ní mohou valit mohutnější zástupy aut než kdy dříve.
Kraj ale slibuje, že v té době bude již míček zcela na straně ministerstva dopravy. Podle radního Antonína Tesaříka (KDU-ČSL) bude do listopadu hotový konečný návrh zásad územního rozvoje. Příští rok by již měly být schválené.