ŘSD dnes zahájilo výstavbu posledního úseku dálnice D8

Opárno – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájilo výstavbu posledního kontroverzního úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na Ústecku. Úsek v délce 16,4 kilometru bude stát 8,95 miliardy korun bez DPH. Stavba, která povede přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří, byla kvůli protestům ekologů opakovaně odkládána. Stavbaři předpokládají, že do ekologických opatření investují další miliardu korun.

„Předpokládám, že už k žádným potížím nedojde a dálnice bude dostavěna do roku 2010 tak, jak je plánované,“ uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka. Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc při zahájení řekl, že kraj čekal na stavbu úseku deset let. „Není rozdíl mezi variantou s delším tunelem, která by byla o dvě miliardy dražší, a tou současnou,“ řekl. V úseku budou stát tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a 29 mostů. Největší tunel Radejčín bude dlouhý 620 metrů, další tunel Prackovice bude mít délku 270 metrů.

Podle ředitele ŘSD Alfréda Brunclíka je technické řešení tahu D8 unikát. „Obdobný průchod dálnice jako v případě Krušných hor a Českého středohoří zatím v České republice nemáme,“ uvedl Brunclík. Úsek navazuje na již fungující dálnici mezi Prahou a Lovosicemi a na druhé straně končí na provozovaném úseku z Řehlovic na státní hranice.

Dostavba odlehčí především obyvatelům obcí, které leží na trase současné silnice z Lovosic na Teplice. Také významně napomůže dopravě v krajském městě. Ještě letos zahájí stavbaři práci na mostech Opárno a Dobkovičky, na které je již vydané stavební povolení a jejichž stavba bude trvat nejdéle. Na další úseky stavební řízení pokračují. Do konce roku by se měla zahájit i výstavba tunelu Prackovice. V příštím roce se začne se stavbou mostu Vchynice, tunelu Radejčín a následně celé trasy mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.

Nejvyšší kontrolní úřad nedávno poukázal na to, že dálnice se v České republice staví neúměrně draho. Plánovaná cena D8 se například od roku 2001 zvedla téměř o 50 procent, což jsou desítky miliard korun. „Musíme si uvědomit, že ve fázi investičního záměru jsou ceny pouze odhadované a upřesňují se až při budování trasy. Do ceny musíme započítat také inflaci nebo změny DPH,“ objasnil Slamečka. Poslední nedostavěný úsek dálnice D8 vybuduje konsorcium firem (Metrostav, SMP a Berger Bohemia) pod vedením společnosti Stavby silnic a železnic (SSŽ).