S českými VRT Evropská komise nepočítá

Praha – Evropská unie nepočítá s výstavbou vysokorychlostních železničních tratí v Česku před rokem 2030. Seznam tratí, které podpoří pro dokončení páteřní sítě evropských rychlodrah, i dalších nejdůležitějších kontinentálních dopravních projektů představila na svém webu Evropská komise. Není však mezi nimi žádný český projekt. Uvažovalo se přitom o výstavbě vysokorychlostních tratí Praha–Mnichov/Norimberk a Drážďany–Praha. Ty figurují pouze mezi projekty, které unie podpoří v druhé řadě a měly by tak být hotovy do roku 2050. Návrh komisařů se však ještě může změnit, kromě unijních zákonodárců se jím budou zabývat také národní ministři dopravy.

Na evropský nezájem o české projekty vysokorychlostních tratí upozornil bývalý zelený politik a nynější ředitel Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr. Je přitom přesvědčen o tom, že rychlodráhy v zemi být musí, jinak přestane být Česko atraktivní pro mezistátní dopravu. „Může se stát, že z Brna pojedete do Berlína přes Ostravu a Polsko a bude to rychlejší,“ načrtl Šlegr možnou budoucnost bez vysokorychlostní železnice.

Ministerstvo dopravy je však přesvědčeno, že situace není tak kritická. Především se jeho zástupci pokusí vrátit české trasy do hry, status projektů evropské dopravní sítě TEN-T totiž zatím není definitivní. Ministerstvo proto bude chtít v rámci Rady Evropské unie prosadit rychlodráhy z Prahy do Mnichova i do Drážďan. Je možné, že se změny skutečně podaří prosadit. „Podle našich informací není s návrhem spokojeno více zemí, nejsme jediní,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Podobně nespokojena jako Česko je podle něj téměř celá visegrádská čtyřka, takže je možné přepokládat společný postup.

Vysokorychlostní trať z Drážďan do Prahy má navázat na budoucí rychlodráhu od Berlína, na českém území povede nejprve tunelem pod Krušnými horami, který bude uzpůsoben pro rychlost do 200 kilometrů za hodinu a bude určen i nákladní dopravě. Mezi Ústím nad Labem a Prahou potom půjde o klasickou vysokorychlostní trať pro speciální soupravy jezdící až 300kilometrovou rychlostí. Podobně rychle mají jezdit také vlaky po další rychlodráze z Prahy přes Plzeň, Domažlice a Řezno do Ingolstadtu, kde se napojí na stávající norimbersko-mnichovskou vysokorychlostní trať.