Indické dráhy představily svůj první vlak, který pracuje částečně díky solární energii. Kombinuje sluneční kolektory a dieslový motor. Indové tak chtějí snížit emise i náklady na provoz vlaků.
Indie představila první solární vlak. Má ušetřit energii a umí jezdit i v noci
Zčásti diesel a zčásti sluneční energie – z indického Nového Dillí bude pravidelně vyjíždět vlak, který kombinuje fosilní i alternativní pohon. Za rok by měly solární panely ušetřit na provozu každého vlaku až 210 000 litrů nafty.
„Indické dráhy se zaměřují na čistou energii, takže přehodnocujeme naši politiku. To je taky důvod, proč jsme se rozhodli pro dieslové vlaky poháněné i energií ze slunce,“ uvedl při slavnostní prezentaci Suresh Prabhu, indický ministr pro železniční dopravu.
Jak funguje solární železnice?
Na každém vagónu je 16 solárních panelů, které napájí veškerou elektroniku ve vlaku. Během příštího roku budou kolektory testovány na příměstských vlacích. Postupně je ale chce indická vláda využít i pro dálkové spoje. Indické dráhy doposud zahájily provoz šesti vozů s výkonem 1600 koňských sil.
Jsou vybaveny i bateriemi na noční provoz. Ty vydrží až 72 hodin. Indie chce alespoň částečným snížením spotřeby vlaků přispět k plnění Pařížské klimatické dohody. Navíc tím podporuje i vlastní ekonomiku – veškeré technologie totiž dodávají výhradně indické firmy.