Záhada MH370: Pilot potají zkoušel přistání na vodě, zmizení mohl plánovat

Kapitán Keller: S letadlem mohla manipulovat posádka (zdroj: ČT24)

Před dvěma lety začala jedna z největších záhad civilní letecké dopravy v dějinách, když Boeing 777 letecké společnosti Malaysia Airlines zmizel z radarů krátce po startu z Kuala Lumpuru. Záhadu zmizelého letadla poodhalil interaktivní zpravodajský pořad 90' s kapitánem Boeingu Ladislavem Kellerem.

Předpokládá se, že stroj spadl do Indického oceánu zhruba 1800 kilometrů jihozápadně od Austrálie. Na palubě letu MH370, který beze stopy zmizel, bylo 239 lidí. Ti podle všeho zahynuli, když stroj z dosud nejasných příčin nejspíš havaroval a spadl na neznámém místě do moře. Pátrací týmy od konce roku 2014 prohledávají část Indického oceánu o rozloze 120 tisíc kilometrů čtverečních, žádné stopy ale zatím nenašly.

Terorismus? Ne, letadlo zmizelo v tichosti, říká český kapitán

Pouze loni koncem července se našla na břehu ostrova Réunion vztlaková klapka Boeingu 777, která podle malajsijských úřadů zcela jistě pochází z pohřešovaného stroje. Francouzské úřady si jisté nejsou a tvrdí, že je to jen pravděpodobné.

Kapitán Ladislav Keller přiznává, že není obvyklé, aby se v případech ztracení letadla podařila záhada objasnit, přesto věří, že se svět dozví, co se s MH370 stalo. Odborná veřejnost teď převrací možnost, v níž hraje roli záměrná manipulace s letadlem ze strany posádky. Kapitán letounu měl totiž doma vysoce kvalitní letecký simulátor, na němž  z neznámých důvodů trénovalpřistání na vodě a na krátkých vzdálenostech. Z harddisku tyto údaje před osudným odletem záměrně vymazal, avšak IT specialisté je dokázali vyvolat. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Teroristický čin Keller zamítá - únos letadla by byl prezentován se snahou šokovat a upoutat pozornost. Tato ztráta se však odehrála co nejvíc nenápadně. 

Pátrání po troskách

Minulý týden byl u Mosambiku objeven předmět s nápisem „NO STEP“, který by mohl být součástí trosek letounu. Místem nového nálezu je písčina v Mosambickém průlivu, který leží mezi ostrovem Madagaskar a jihovýchodní Afrikou, přesněji Mosambikem. Jde o stejnou oblast na jihu Indického oceánu, kde se nachází i Réunion.

Specialisté na bezpečnost letecké dopravy ovšem pochybují, že nalezený kus stroje dokáže osvětlit příčiny havárie. I kdyby se prokázalo, že pochází ze ztraceného stroje, jde o příliš malou a nevýznamnou část, než aby vysvětlila, co se odehrálo před pádem letounu.

Rodiny pohřešovaných protestují před pekingskou kanceláří Malaysia Airlines
Zdroj: Jason Lee/Reuters

Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines se 8. března 2014 z dosud nejasných příčin odchýlil daleko od plánované dráhy letu a beze stopy zmizel z radarů. Na palubě letadla, které se ztratilo cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu, bylo 239 lidí.

Cestující pocházeli ze 14 států, nejvíc bylo Číňanů (153) a Malajsijců (50). Mnoho čínských příbuzných je od počátku nespokojeno se způsobem vyšetřování katastrofy a řada z nich také zpochybňuje oficiální verze předkládaných informací.

Dva roky od zmizení MH370: Otázek je víc než odpovědí (zdroj: ČT24)
  • Let MH370 zmizel z obrazovek radaru 8. března 2014 při letu z Kuala Lumpuru do Pekingu.
  • Na jeho palubě bylo 239 lidí. Cestující pocházeli ze 14 států, nejvíc bylo Číňanů (153) a Malajsijců (50).
  • Dosud se předpokládalo, že Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines spadl kdesi v jižní části Indického oceánu západně od Austrálie.
  • Pátracím týmům se navzdory rozsáhlé mezinárodní operaci dlouho nedařilo žádné trosky objevit.
  • Zlom přišel na konci loňského července, kdy pracovníci úklidové firmy nalezli část křídla na pláži ostrova Réunion.