Moskva – Ruští vyšetřovatelé už mají adepta na viníka nedělní letecké nehody v Kazani – za tragédii může zřejmě pilot, nebo selhání techniky. Při nehodě zemřelo všech 50 lidí na palubě. Pozůstalí dostanou dva miliony rublů (1,2 milionu korun) od pojišťovny a další milion od místní vlády. Provoz na letišti byl obnoven až večer. Experti vyloučili, že by zkázu letadla způsobil teroristický útok.
Viník nehody 737 u Kazaně? Pilot, nebo selhání techniky
Podle ruského operativního štábu se mohla porouchat mechanika křídla, nebo byl při druhém pokusu o přistání nedostatečný tah motorů. Počasí ani možní teroristé už nejsou ve hře. Pomoci by mohl nález černých skříněk. „Našly se dva záznamníky: datový a řečový. Je ale předčasné sdělovat, v jakém jsou stavu,“ uvedla Taťjana Anodinová, šéfka Mezistátního leteckého výboru, který v Rusku a postsovětských zemích vyšetřuje letecké nehody. Nezřetelný videozáznam nehody ukazuje, že stroj se zřítil prakticky střemhlav a po dopadu na přistávací plochu explodoval. Z jaké výšky se stroj zřítil, není podle vyšetřovatelů zatím jasné; požár se podařilo uhasit až k ránu.
Martin Velek, letecký publicista
„Obecně platí zásada, že opakované přistání je projevem toho, že posádka vidí, že něco není v pořádku, a než by letadlo jak se říká 'přibila na zem' za všech okolností, tak raději udělá rozvážně ještě jeden okruh. Taková situace zvyšuje nervozitu v kabině, a pokud je k tomu ještě nějaký problém technického rázu, samozřejmě to může způsobit chybné rozhodnutí.“
Mezi oběťmi jsou dvě cizinky
Při nehodě zahynulo šest členů posádky a 44 cestujících, včetně dvou dívek ve věku 11 a 15 let a dvou cizinek, Britky a Ukrajinky. Mezi oběťmi je i starší ze dvou synů prezidenta autonomního Tatarstánu Irek Minnichanov, šéf republikové tajné služby Alexandr Antonov či manželka známého sportovního komentátora. Během noci se podařilo nalézt všechny mrtvé, některá těla jsou ale silně ohořelá. K identifikaci bude třeba analýza DNA.
Podle Interfaxu posádka asi 500 metrů před začátkem přistávací dráhy ohlásila, že není připravena přistát, a pokusila se odletět na druhý okruh.
Dispečer Kirill Kornišin televizi Rossija 24 sdělil, že jeden z pilotů, Rustem Salichov či Viktor Gucul, mu hlásil, že letadlo se chystá na druhý oblet letiště. „Řekl, že není v konfiguraci pro přistání. Dal jsem mu kompletní údaje, jak by to mělo normálně vypadat. Potvrdil. Ale neodletěl. Odehrálo se to doslova během pár vteřin,“ řekl.
Experti a zákonodárci dotazovaní médii se přiklánějí spíš k verzi o chybě pilotů, údajně bez velkých zkušeností s daným letounem, než o selhání techniky. Na místě neštěstí nyní působí komise pod vedením federálního ministra pro mimořádné události a experti na letecké nehody. „Organizujeme práci záchranářů a psychologů, kteří jsou ve styku s příbuznými obětí. Zřídili jsme telefonní linku. Pracovní skupiny vládní komise pokračují ve své práci, cílem je usnadnit nouzovou situaci a zabránit vzniku dalších požárů,“ konstatoval Viktor Jušenko, ministr pro mimořádné situace.
S organizací teď pomáhá i letiště Domodědovo. „Moskevské letiště Domodědovo pracuje jako nouzové ústředí, pomáhá organizovat nezbytné podmínky pro setkání a doprovod příbuzných obětí, ale taky pro vyšetřování. Důvody a okolnosti pádu zkoumá speciální státní komise,“ prohlásila Darija Koršunovová, mluvčí letiště.
Havarovaný letoun poprvé vzlétl v roce 1990. Tatarstán, který si stroj vzal na leasing v roce 2008, byl sedmým uživatelem. Skoro pět let stroj provozovaly Uganda Airlines. Letoun měl v roce 2001 vážnou nehodu v Brazílii, obešla se však bez obětí. Oba piloti podle své firmy létali 21 a 23 let.
Podobné nehody nejsou v Rusku raritou. Třeba loni v dubnu se na Sibiři letoun zřítil krátce po startu - 31 lidí nehodu nepřežilo. V září 2011 pak v ruské Jaroslavli zahynulo osm členů posádky a 37 členů hokejového týmu - včetně tří českých hráčů.