Stínová flotila dál pomáhá Rusku, EU by mohla lodě zabavovat

Rusku se nadále daří obcházet sankce na jeho ropu prostřednictvím takzvané stínové flotily. Mezi stovkami těchto lodí, které jsou zpravidla přes netransparentní vlastníky napojené na ruský stát, přitom zřejmě figurují i plavidla prodaná evropskými či americkými majiteli. Často zastaralé tankery představují i riziko pro životní prostředí. Země Evropské unie pracují na plánu, jak tyto stroje zabavovat.

Ruskou stínovou flotilu tvoří stárnoucí tankery, které už jako použité kupují často netransparentní subjekty se sídly v zemích, které neuvalily sankce na ruskou ropu, například ve Spojených arabských emirátech či na Marshallových ostrovech, přibližuje agentura AP s tím, že tyto stroje pak plují pod vlajkami zemí jako Gabon nebo Cookovy ostrovy.

Existují různé odhady ohledně počtu lodí spadajících pod stínovou flotilu. Například S&P Global a Kyiv School of Economics Institute odhadují, že stínová flotila má více než čtyři sta lodí, které mohou přepravovat ropu nebo produkty z ní vyrobené, jako je nafta či benzin, dodala AP.

Lodě Rusům prodávají i západní firmy

Jak navíc začátkem měsíce upozornily weby The Guardian či Euractiv, tým investigativců z redakcí z devíti zemí odhalil, že nejméně 230 lodí ruské stínové flotily pochází od původně evropských či amerických majitelů.

Tito původní majitelé vydělali od zahájení plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022 více než šest miliard dolarů prodejem plavidel kupujícím v zemích, jako je Indie, Hongkong, Vietnam nebo Seychely, které se nezapojily do ekonomických sankcí proti Moskvě.

Největší počet tankerů prodali řečtí vlastníci, a to 127 plavidel. Britské společnosti prodaly dvaadvacet, němečtí vlastníci jedenáct a norští osm. Většina těchto lodí by jinak skončila ve šrotu za zlomek ceny, konstatuje The Guardian. Do stínové flotily prodali tankery vlastníci z 21 z 35 zemí, které uvalily sankce na obchod s ruskou ropou.

Zatímco přímý prodej plavidel ruským kupujícím je podle sankcí EU zakázán, prodej do třetích zemí nikoli, i když musí být od roku 2023 registrován u unijních orgánů, dodává Euractiv.

Cenový strop

Některá plavidla stínové flotily vlastní ruská státní lodní společnost Sovcomflot, tyto stroje pak mají přímé spojení s Ruskem. V jiných případech je často nejasné, kdo přesně stojí za oficiálními vlastníky, jaké mají lodě pojištění a jaká bezpečnostní pravidla dodržují.

Úlohou stínové flotily je pomoci ruským vývozcům ropy vyhnout se cenovému stropu šedesát dolarů za barel, který v reakci na eskalaci ruské agrese proti Ukrajině zavedly v roce 2022 země G7, EU a Austrálie, aby ztížily Moskvě financování války. Opatření brání manažerům lodní dopravy či pojišťovnám v zemích, které sankce uvalily, podílet se na obchodech s ropou, jejíž cena strop překračuje.

Podle požadavků Mezinárodní námořní organizace OSN musejí mít totiž plavidla finančně robustní pojištění podložené renomovanými audity. Takové pojištění poskytuje síť pojistitelů se sídlem na Západě známých jako International Group (IG).

V době zavedení stropu bylo asi sedmdesát procent ruské ropy přepravováno na plavidlech s pojištěním od IG, tento podíl ale podle Kyiv School of Economics Institute klesl na deset procent, uvedla AP.

Obcházení sankcí

Lodě ruské stínové flotily jsou pořizovány a vlastněny netransparentními subjekty sídlícími v zemích, které se nezapojily do sankcí. Tito vlastníci využívají nové pojistitele v Rusku nebo jiných nezápadních lokalitách, a obcházejí tak cenový strop.

Z dat, která tento měsíc zveřejnila Mezinárodní advokátní komora (IBA) a která vycházejí z údajů několika oborových či výzkumných institucí, vyplývá, že množství surové ropy a ropných produktů, které ruská stínová flotila převáží, roste. Zatímco v dubnu 2022 šlo o 719 tisíc barelů surové ropy a 445 tisíc barelů ropných produktů denně, loni v červnu už to bylo téměř 3,3 milionu barelů surové ropy a 868 tisíc barelů ropných produktů za den.

IBA v této souvislosti píše, že podle odhadů Kyiv School of Economics Institute přepravuje stínová flotila sedmdesát procent ruského námořního exportu ropy a že prodej této ropy vydělal Rusku v prvních devíti měsících roku 2024 dalších osm miliard dolarů.

AP upozorňuje, že USA, Spojené království a EU v kombinaci nebo jednotlivě uvalily sankce na přibližně 270 plavidel, která podle nich obchodují s ruskou ropou v rozporu s cenovým stropem. Zhruba dvě třetiny takto postižených lodí jsou nečinné, což znamená, že peníze vynaložené na ně byly promarněny, připomíná AP také negativní dopady pro Moskvu.

Ekologická havárie v Černém moři

Obcházení sankcí není jediným rizikem, které ruská stínová flotila představuje. Ruské tankery jsou často ve špatném stavu, což může vést k haváriím. Platí to i pro případ dvou zchátralých plavidel Volgoněft 212 a Volgoněft 239, která loni v prosinci ztroskotala v Kerčském průlivu nedaleko okupovaného ukrajinského poloostrova Krym. Oba tankery podle úřadů přepravovaly asi devět tisíc tun mazutu.

Web The Kyiv Indepedent (KI) na začátku února napsal, že obě plavidla byla konstruována pro provoz na řekách, nikoli na otevřeném moři, a v době katastrofy neměla platné doklady. Tankery také porušily zákaz vjezdu do Kerčského průlivu s ohledem na počasí, dodal web s odkazem na skutečnost, že v době havárie zuřila v místě bouře.

Rusko koncem ledna sice oficiálně oznámilo, že ukončilo čerpání mazutu v místě nehody, podle KI se to ale týká jen části jednoho z tankerů, která doplula na břeh. Zbytek tankeru a celá druhá loď zůstávají nedotčené pod vodou, protože ruské úřady nemají vhodné vybavení na čerpání z podvodních nádrží, řekl KI Eugen Simonov z Ukrajinské pracovní skupiny pro environmentální důsledky války.

V důsledku toho by podle Viktora Danilova-Daniljana z Ruské akademie věd mohly trosky způsobit „nejhorší ekologickou katastrofu“, jakou Rusko v jednadvacátém století zažilo, dodal KI.

Další nehody

Nejde o jedinou nehodu ruských tankerů z poslední doby. Minulý týden ruské úřady uvedly, že na tankeru Koala, plujícím pod vlajkou karibského ostrovního státu Antigua a Barbuda a kotvícím v ruském baltském přístavu Usť-Luga, nastala exploze.

Ruské úřady tvrdí, že potopení lodi ani únik mazutu nehrozí, kolem lodi ale nechaly postavit bariéry a povolaly potápěče, aby trup prozkoumali. Podle webu The Kyiv Post loď s 130 tisíci tunami mazutu zřejmě také patří ke stínové flotile.

V lednu pak remorkéry odtáhly neovladatelný tanker Eventin s 99 tisíci tunami ropy k rujánskému přístavu Sassnitz na severovýchodě Německa. I toto plavidlo je zřejmě součástí stínové flotily Moskvy.

Podezření ze sabotáží

Právě lodě ruské stínové flotily nebo lodě plující pod vlajkami ruských spojenců jsou také podezřelé v několika incidentech, kdy došlo k poškození podmořských kabelů v Baltském moři.

Záměrným tažením kotvy po dně byly podle vyšetřovatelů loni v prosinci poškozeny čtyři telekomunikační kabely a jeden kabel pro vedení elektrické energie mezi Finskem a Estonskem. Finové z činu podezřívají posádku tankeru Eagle S, který zadrželi a který patří k ruské stínové flotile.

Už předtím, v listopadu 2024, byla přerušena také dvojice telekomunikačních kabelů spojujících Litvu se Švédskem, respektive Německo s Finskem. Rovněž v těchto případech mluví dotčené země o sabotáži. Podezření padlo na loď plující pod vlajkou Číny, která je spojencem Ruska.

Od roku 2023 byla poškozena desítka kabelů v oblasti, což se dotklo Estonska, Finska, Švédska, Německa a Litvy. Severoatlantická aliance posílila svou přítomnost v Baltském moři.

Politico: EU plánuje zabavování lodí ve velkém

Další kroky proti ruské stínové flotile chystá také Evropská unie. Web Politico s odvoláním na dva unijní diplomaty napsal, že země EU pracují na plánu, jak ve velkém zabavovat její lodě.

Návrhy, které vyjednavači zvažují, zahrnují využití mezinárodního práva k zadržení plavidel z důvodu ochrany životního prostředí nebo pirátství. Další možností je, že by některé členské země zavedly nové vnitrostátní zákony, na jejichž základě by pak mohly vůči stínové flotile postupovat samostatně.

Estonský ministr zahraničí Margus Tsahkna serveru řekl, že téměř padesát procent obchodu s ruskou ropou, který podléhá sankcím, se uskuteční přes Finský záliv. „Jsou tu hrozby pro životní prostředí, jsou tu útoky, které jsme zažili, proti naší podmořské infrastruktuře,“ poznamenal. Je podle něj řada možností, jak proti takovýmto plavidlům zakročit.

Jak poznamenal jeden z citovaných unijních činitelů, i když nebude možné zastavit všechny lodě ze stínové flotily, k oslabení Ruska pomůže i jejich zpomalení. „Každý den je drahý – když to dáte dohromady se stavem ruské ekonomiky... na všem záleží,“ podotkl.

Nové plány však nebude snadné převést do praxe, píše Politico. Experti na námořní právo a další odborníci vidí rizika v možné právní odvetě ze strany Ruska, finančních nákladech, které by opatření přineslo, i obtížné logistice. Autoři plánů budou podle nich také muset proplout „labyrintem globálních zákonů o přepravě“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

Putin navrhl přímé rozhovory s Ukrajinou

Ruský vládce Vladimir Putin navrhl, aby se 15. května uskutečnily v Istanbulu bez předběžných podmínek přímé rozhovory s Ukrajinou. Šéf Kremlu reagoval na výzvu k bezpodmínečnému 30dennímu příměří, kterou v sobotu učinil ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj spolu s lídry Francie, Německa, Británie a Polska. Ukrajina se již více než tři roky brání plnohodnotné ruské vojenské agresi.
01:59Aktualizovánopřed 25 mminutami

Druhá světová válka obrátila pohled na mezinárodní spravedlnost

Poté, co bezpodmínečně kapitulovala třetí říše a o několik měsíců později i Japonsko, světová veřejnost začala do detailu odhalovat zločiny, kterých se vládnoucí krajně pravicové režimy, ale i jednotlivci, dopouštěli doma i na okupovaných územích. Ani oběti holocaustu a desítky milionů mrtvých civilistů nejsou vyčerpávajícím výčtem utrpení, které tento konflikt přinesl. V návaznosti na to se obyvatelé spojeneckých států a zejména Němci museli nevyhnutelně vypořádat s faktem, že těmto skutkům a vůbec celé válce nebylo zabráněno.
před 1 hhodinou

Polské děti se učí ve škole i střílet, ukázala Zóna ČT24

Po hodině matematiky nácvik střelby ze vzduchových pušek a zacházení se zbraní. Tak vypadají mnohé rozvrhy v polských školách. Volitelnou hodinu bezpečnostní výchovy musejí nabízet od září všem žákům nad čtrnáct let. Jde o součást širšího plánu tamní vlády na posílení odolnosti země. Do školních osnov ho před dvěma lety zavedl bývalý konzervativní kabinet. Šlo o reakci na začátek války na Ukrajině, popsal pořad Zóna ČT24.
před 10 hhodinami

Pákistán a Indie se vzájemně obviňují z porušení uzavřeného příměří

Pákistán krátce po jejím uzavření porušil dohodu o příměří, řekl v sobotu pozdě odpoledne agentuře AFP zdroj blízký indické vládě. Ve městě Šrínagar v indické části Kašmíru byly podle Reuters slyšet výbuchy. O porušování příměří a pokračování pohraničních šarvátek ale podle agentur hovoří také pákistánští představitelé. Americký prezident Donald Trump dříve odpoledne oznámil, že se Indie s Pákistánem dohodly na úplném a okamžitém klidu zbraní. Potvrdil to i pákistánský ministr zahraničí a následně i indická diplomacie. Napětí v regionu vyvolal útok na indické turisty v Kašmíru minulý měsíc.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

„Vrátilo se nás 37, žijeme dva.“ Pamětníci popsali konec druhé světové války

Pro některé je výročí konce druhé světové války jen historické datum, pro jiné zcela osobní vzpomínka. V Izraeli se setkali dva muži, kteří jsou na světě jen díky událostem z května 1945. Zatímco Pavel Jelínek po válce nakonec zůstal v Liberci, Avri Fischer z Bratislavy odešel do Izraele, konkrétně do vesnice Kfar Masaryk, kterou založili českoslovenští Židé. Setkání obou pamětníků zorganizoval Pavel Jelínek mladší.
před 11 hhodinami

Církev by se měla zabývat umělou inteligencí, řekl nový papež kardinálům

Katolická církev by se měla ve své sociální doktríně zaměřit na novou průmyslovou revoluci a rozvoj umělé inteligence, řekl kardinálům nový papež Lev XIV. Vyzval také, aby církev pokračovala ve směru, který nastavil Druhý vatikánský koncil, který zahájil reformu církve, stojí v textu papežova projevu, který Vatikán rozeslal novinářům.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Evropští lídři dohodli příměří, pohrozili sankcemi. Návrh zvážíme, vzkázal Kreml

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a lídři velkých zemí Evropy se shodli na třicetidenním příměří od pondělí. Evropa i USA zkoordinují nové sankce, pokud ruský vůdce Vladimir Putin odmítne, zaznělo v Kyjevě na setkání vrcholných představitelů takzvané koalice ochotných. Účastníci schůzky hovořili telefonicky i se šéfem Bílého domu Donaldem Trumpem. Rusko podle mluvčího Kremlu návrh zváží, ale má vlastní stanovisko. Původně Kreml reagoval slovy, že se nenechá zastrašit.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Průlom to není, ale nové je zapojení USA, míní o návrhu příměří z Kyjeva expert

Příměří mezi Ruskem a Ukrajinou vyloučeno není, ale je obtížné ho dosáhnout, a to i pod hrozbou sankcí, převažuje v reakcích expertů na sobotní výsledek jednání v Kyjevě. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a vrcholní představitelé Británie, Francie, Německa a Polska z takzvané koalice ochotných se shodli na nabídce třicetidenního příměří v bojích na Ukrajině, které má bez předběžných podmínek začít platit od pondělí 12. května. Chystají se ale i nové sankce proti Rusku, pokud Moskva na klid zbraní nepřistoupí. Podpora dosažené dohodě zazněla i ze Spojených států, což odborníci označují za důkaz zájmu USA o Ukrajinu. Kreml v reakci prohlásil, že se Rusko nenechá zastrašit.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...