Globální oteplování a s ním spojené tání ledovců chce Rusko využít k alternativní mořské cestě pro obchodní lodě, které převážejí zboží mezi Dálným východem a Evropou. Severní trasa má být kratší, rychlejší i bezpečnější. Prezident Vladimir Putin očekává, že se objem přepraveného nákladu zvýší do roku 2024 až osminásobně. Možné negativní dopady na životní prostředí nezmiňuje.
Ruská Arktida taje, mezi ledovci se otevírá severní trasa pro tankery a obchodní lodě
V přístavu ve Vladivostoku začne být rušno. Měl by se stát výchozím bodem pro tankery, kontejnerové a další obchodní lodě, které zamíří Severní cestou do Evropy. Ve vladivostockém přístavu letos vyloží deset milionů tun zboží, nejvíce ve 120leté historii. Díky tání ledu a otevření Severní cesty význam přístavu ještě vzroste.
„Otevírá se nová kapitola v historii obchodního mořeplavectví. Cesta ruskou Arktidou je bezpečným, efektivním a výhodným mezinárodním koridorem,“ uvedl ruský prezident Vladimír Putin v televizi.
Kratší cesta, nižší náklady a absence novodobých pirátů mají být výhody Severní cesty. Na straně druhé bez doprovodu ledoborců je plavba bezpečná jen tři až čtyři měsíce v roce, s nimi rostou i náklady. Větší využívání trasy může mít negativní dopad na životní prostředí.
Cesta je o 11 dní kratší. Rusko vyzývá k jejímu využití
Rusko vyzvalo k maximálnímu využívání nové trasy zahraniční zájemce, pro něj samotné je to další způsob přepravy nerostných surovin a ryb z Dálného východu. „V roce 2024 by se mělo Severní mořskou cestou přepravit asi 80 milionů tun. Pro srovnání – dnes je to 10 milionů tun,“ vysvětluje Oleg Roy z Ministerstva pro rozvoj Dálného východu.
Například loď Venta, která trasou plula před několika dny, zvládla většinu bez doprovodu ledoborců.
Cesta z přístavu ve Vladivostoku je o 11 dnů kratší, a to je rozhodující. Lodě ovšem plují mimo civilizaci. Nároky na posádku i technické vybavení jsou proto vyšší. Nebezpečných míst je však kvůli mírnějšímu počasí méně.
Rusové chtějí oteplování moří co nejvíce využít, na severu rozšiřují přístavy i výrobu velkých lodí. Vrstva ledu v Beringově moři je letos nejtenčí v historii měření. Ledová pokrývka se zmenšuje, což jsou prý vyhlídky pro provoz v odlehlých končinách.