Meta nabídne placenou verzi Facebooku a Instagramu. Mohla by tak obejít evropské nařízení o reklamě

Americká internetová společnost Meta Platforms nabídne uživatelům v Evropě v souladu s regulací EU placené verze sociálních sítí Facebook a Instagram bez zobrazování reklam. Firma o tom informovala na svém blogu. Agentura Reuters uvedla, že Meta se pomocí tohoto záměru pokouší obejít unijní předpisy, které by mohly omezit její schopnost přizpůsobovat reklamy uživatelům bez jejich souhlasu a poškodit její hlavní zdroj tržeb.

Nabídka platí pro uživatele z EU, Švýcarska a zemí Evropského hospodářského prostoru, které vyjma unijních států zahrnují Island, Norsko a Lichtenštejnsko. Při používání služby z webového prohlížeče bude měsíční předplatné 9,99 eura (asi 245 korun), pro uživatele chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS to bude 12,99 eura (319 korun).

Nabídka volby mezi bezplatnou variantou s reklamami a placeným předplatným bez nich by mohla Metě pomoci vyhovět předpisům, aniž by to ovlivnilo její aktivity v oblasti reklamy.

Základním podnikatelským modelem společnosti Meta je už téměř dvacet let nabídka bezplatných služeb v oblasti sociálních sítí a prodej prostoru pro reklamu podnikům, které chtějí uživatele těchto sítí oslovit. Evropa je podle listu Financial Times (FT) pro Metu druhým nejlukrativnějším regionem po Severní Americe. Finanční ředitelka firmy Susan Li v dubnu uvedla, že reklama v Evropské unii se podílí zhruba deseti procenty na celkových obchodních aktivitách podniku.

Irský úřad pro ochranu osobních údajů (DPC) firmě v lednu vyměřil pokutu 390 milionů eur (zhruba 9,6 miliardy korun) za to, že nutila uživatele akceptovat cílenou reklamu jako podmínku pro používání sítě Facebook. Společnost později uvedla, že má s ohledem na unijní regulaci v úmyslu požádat uživatele v EU o souhlas dřív, než umožní firmám cílit reklamy.