Praha/Berlín - Český vzdušný prostor zůstane kvůli oblaku sopečného popela uzavřen nejméně do nedělních 12:00. Do neděle zůstanou uzavřena letiště také v dalších evropských zemích včetně Německa, Slovenska, Rakouska, Polska, ve Velké Británii, Irsku, Finsku, Nizozemsku, Belgii, Lucembursku, Estonsku, Dánsku, Maďarsku a Švýcarsku. V části z nich by se mohlo začít létat ještě v noci nebo ráno. Až do pondělního rána potom zůstane uzavřen vzdušný prostor nad severní Itálií a Francií včetně Paříže. Sopka v islandském ledovci Eyjafjallajökull stále doutná, podle expertů se však jeho aktivita postupně snižuje. Mrak sopečného popela se ovšem dále posunuje Evropou. V sobotu odpoledne kvůli němu musely uzavřít svůj vzdušný prostor Srbsko, Černá Hora a většina Bosny. Naopak na samotném Islandu už jsou letiště v provozu.
Létat se nebude do nedělního poledne, vulkán se zklidňuje
Ruzyně se v neděli otevře návštěvníkům
Ruzyňské letiště připravilo na nedělní dopoledne speciální prohlídky svého areálu. Proběhnou exkurze do tranzitní zóny Terminálu 2 a prohlídka hasičských vozů a letištních speciálů. Ve spolupráci s ČSA bude možné se podívat i do letadel typu Boeing 737 a Airbus A320. Zájemci se budou moci svézt autobusem po letištních plochách kolem zaparkovaných letadel. Exkurze je zdarma, stejně jako parkování u Terminálu 2.
Nebe je uzavřeno také nad Lotyšskem, Slovinskem, Švýcarskem, Běloruskem a částečně i nad Ukrajinou a Rumunskem. Ruský vzdušný prostor je sice otevřen, ruší se ale lety do západní části federace.
Otevřený zůstává letecký prostor jižní Evropy, včetně Španělska, jižní části Balkánu, jižní Itálie, Bulharska, Řecka a Turecka.
Zjistit, zda se situace zlepšila, se dnes rozhodly britské Královské vzdušné síly. Výsledek ale nebyl příliš povzbudivý. „Velká Británie provedla test s vojenským letounem a rozhodla, že rizika jsou pro letadla stále příliš vysoká,“ komentoval výsledek belgický ministr dopravy Etienne Schouppe. Další podobné testy provedly večer Francie, Nizozemsko i další státy. Výsledky zatím nejsou známé a většina Evropy zůstává na zemi.
Na Ruzyni lidé marně čekají, většina odjela vlakem
Největší české letiště v pražské Ruzyni zůstane uzavřeno nejméně do nedělního poledne, možná se otevře ještě později. Přesto na něm čekají desítky zahraničních turistů, kteří nedokázali nalézt jiný způsob dopravy z Prahy. Další lidé přicházejí na letiště, aby změnili termín svého letu nebo dostali zpět peníze. Letiště dnes ruší zhruba 300 spojů, zítra dopoledne jich má být 200. „Každý den nás tento výpadek stojí devět až dvanáct milionů korun,“ upozornila mluvčí společnosti Letiště Praha Michaela Lagronová. Letecké společnosti podle odhadu Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu denně souhrnně ztrácejí přes 3,5 miliardy korun.
České dráhy podobně jako v pátek posilují vlaky do Drážďan, Budapešti nebo Mnichova. Z pátku na sobotu byly vyprodány hotelové vlaky z Prahy do Amsterodamu a Moskvy. Podle mluvčí ČD Radky Pistoriusové se prodávaly také jízdenky například do Barcelony. Více cestujících než obvykle je ve vlacích i dnes. Zájem je ovšem zhruba třetinový oproti pátku, kdy vzala nádraží ztečí velká část cestujících, kteří se nečekaně dozvěděli, že jejich letadla nepoletí.
Více lidí má zájem také o cestování dálkovými linkovými autobusy. Společnost Eurolines uvedla, že nyní registruje mnohonásobně vyšší poptávku po autobusových spojích než v pátek, prodalo se o desítky až stovky jízdenek více. „Nejvyšší poptávka zůstává po Bruselu, Paříži, Frankfurtu a Londýnu,“ informovala společnost. Firma proto posiluje dnešní spoje do Bruselu, Frankfurtu a Paříže.
Horší než 11. září 2001
V pátek bylo kvůli sopečnému popelu v ovzduší zrušeno na 60 procent z 28 tisíc letů v Evropě. Prach způsobený erupcí totiž ohrožuje bezpečnost leteckého provozu kvůli snížené viditelnosti a riziku poškození proudových motorů. Na letištích po celé Evropě čekají tisíce lidí na obnovení leteckých spojů, další lidé raději odcestovali auty či vlaky. Vytížené jsou také trajekty.
Omezení v letecké dopravě a ztráty leteckých dopravců jsou už větší než po 11. září 2001. Po teroristických útocích v USA byl na tři dny uzavřen americký vzdušný prostor a evropské aerolinky musely zrušit všechny transatlantické lety. Podle informací úřadu Eurocontrol neodstartovalo od čtvrtka již na 30 tisíc letů. Dnes jich bylo zrušeno asi 16 tisíc z naplánovaných 22 tisíc. Přes Atlantik potom letělo 70 z očekávaných 300 spojů.
„Momentálně sice nemáme přesná čísla, ale odhadujeme, že dopad překročí úroveň roku 2001 co do počtu zrušených letů i co do počtu komplikací na letištích,“ řekl mluvčí Mezinárodní organizace pro civilní letectví Denis Chagnon.
Dýchání v současné době není nebezpečnější než při smogu. Mrak s nejvyšší koncentrací prachu navíc už nad Českem vůbec není. Astmatici, malé děti nebo senioři by se ovšem neměli příliš zdržovat venku a neměli by se příliš namáhat, dokud se mrak sopečného popela a prachu nerozptýlí. Protože je ale sopka stále aktivní, může nad republikou proletět další mrak s podobnou koncentrací škodlivých částic.
Eyjafjallajökull soptí, možná se už zklidňuje
Vědci, kteří zkoumají aktivitu vulkánu v ledovci Eyjafjallajökull, jsou přesvědčeni o tom, že se zklidňuje. Zatím ale není zřejmé, kdy přestane chrlit lávu. Během týdne se stále bude nad Evropou pohybovat popelový mrak. „Popel budou větry hnát směrem k Velké Británii a Skandinávii,“ prohlásil meteorolog Teitur Arason.
Odborníci mohou dnes poprvé od výbuchu zkoumat sopku z výšky a věří, že se jim pak podaří určit, jak dlouho ještě bude chrlit. „Jsou tam známky, že tlak klesá a erupce bude mírnější,“ zdůraznil vulkanolog z Islandské univerzity Armann Hoskuldsson.
V mraku téměř spadla finská stíhačka
Finské letecké síly dnes oznámily, že ve čtvrtek měla vážné problémy stíhačka, která vlétla do mraku popela a prachu z islandské sopky. Letounu typu F-18 Hornet zablokoval popel systém sání vzduchu. Pilotům se však podařilo přistát. Technici nyní kontrolují motor stíhačky. Několik svých strojů vyslala armáda do vzduchu právě proto, aby otestovaly možné použití finského leteckého prostoru.
Sopečný prach a popel ohrožují bezpečnost leteckého provozu kvůli snížené viditelnosti a riziku poškození proudových motorů. Vulkanologové uvedli, že by popel mohl komplikovat leteckou dopravu až šest měsíců, pokud erupce sopky budou pokračovat. V takovém případě by finanční dopad na letecké společnosti mohl být obrovský.
Předpokládaný konec výluky
- Belgie: neděle 6:00
- Česko: neděle 12:00
- Dánsko: neděle 14:00
- Estonsko: neděle 15:00
- Finsko: neděle 15:00
- Francie (Paříž): pondělí 6:00
- Chorvatsko: neupřesněno
- Irsko: neděle 12:00
- Itálie (severní): pondělí 6:00
- Maďarsko: neupřesněno
- Německo: neděle 6:00
- Nizozemsko: neděle 6:00
- Norsko (jižní): neupřesněno
- Polsko: neupřesněno
- Rakousko: neděle 2:00
- Rumunsko: neupřesněno
- Slovensko: neupřesněno
- Slovinsko: neděle 8:00
- Srbsko: neupřesněno
- Švédsko: neupřesněno
- Švýcarsko: neděle 12:00
- Ukrajina: neupřesněno
- Velká Británie: neděle 6:00
- Nouzový nocleh autor: Michael Probst, zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1583/158280.jpg
- Na letišti autor: Steve Parsons, zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1583/158279.jpg
- Dálkový noční vlak autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1292/129178.jpg
- Trajektem cestovali lidé, kterým neletělo letadlo a nedostali se do vyprodaných vlaků Eurostarů. autor: Michel Spingler, zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1584/158314.jpg
- Odstavená letadla autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1582/158171.jpg
- Sopka v ledovci Eyjafjallajökull autor: Jon Gustafson, zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1583/158281.jpg