Největší dopravní letadlo na světě - Airbus A380 - poprvé odstarvoval přesně před deseti lety. Dnes už obřích airbusů létá celkem 156, nejčastěji pro asijské dopravce. Další výrazné zvýšení jejich počtu se však neočekává. „Letečtí dopravci dají pravděpodobně spíše přednost menším velkokapacitním letadlům,“ řekl letecký odborník Milan Cvrkal. Jenže pakliže se nezmění jejich počet, mohla by se naopak zvětšit jejich kapacita. Společnost Airbus totiž testuje variantu, v níž bude v každé řadě místo současných deseti sedadel o jedno více.
K 10. narozeninám si chce obří Airbus nadělit 11. řadu sedadel
První cestující se obřím letounem proletěli v říjnu 2007. Jako první začaly s Airbusem A380 létat aerolinky Singapore Airlines. Právě v Asii a blízkém okolí Airbus našel většinu zákazníků, mezi jeho uživatele patří aerolinky ze Spojených arabských emirátů, Koreje, Číny, Malajsie, Singapuru, Thajska či Austrálie. V Evropě mají letoun ve své flotile společnosti Air France, Lufthansa a British Airways.
Až 850 cestujících v jednom letadle. A má jich přibývat
Airbus A380 je s délkou 72,7 metru a rozpětím 79,8 metru co do hmotnosti a rozpětí největším strojem pro přepravu cestujících. Ve světě sice létá ještě větší letadlo, Antonov An-225, ten však slouží pouze pro přepravu nákladu. Společnost Airbus novým letounem předčila dosavadního favorita Boeing 747. Airbus je větší, tišší, má menší spotřebu paliva a dokáže nabídnout větší dolet, až 15 700 kilometrů.
Airbus A380 má dvě paluby pro cestující, které dokážou pojmout 555 až 850 lidí. Airbus nyní také testuje novinku, která by měla oproti standardním deseti sedadlům vedle sebe v jedné řadě umístit sedadel jedenáct. Nové uspořádání přidá pátou sedačku do prostřední řady, po stranách letadla zůstanou vedle sebe i nadále sedačky tři. Prostor získá výrobce zmenšením sedaček asi o dva centimetry a zúžením opěrek rukou, přibude tak až 45 míst. V roce 2017 by měl Airbus dodat tři takto upravené exempláře aerolinkám Emirates.
Deset let provozu A380 se neobešlo bez problémů
„K prvním větším komplikacím došlo tři roky po uvedení Airbusu A380 do provozu,“ vzpomněl Cvrkal na problémy letadla na lince ze Singapuru do Sydney, u něhož došlo k roztržení motoru a letadlo muselo nouzově přistát zpět v Singapuru. „Během odstraňování příčin se přišlo na mnohem větší závadu, totiž praskliny v konstrukci křídla,“ doplnil Cvrkal. Následně bylo nutno opravit všechny v tu chvíli létající Airbusy A380, což společnost Airbus vyšlo zhruba na 250 milionů dolarů.
Airbus A380 – technické údaje:
- délka: 72,7 m (dolní podlaží 49,9 m, horní 44,9 m)
- rozpětí: 79,8 m
- výška: 24,5 m
- dolet: 15 400 km
- maximální vzletová hmotnost: 569 t
- cestovní rychlost: 945 km/h (M 0,89)
- maximální rychlost: 1 020 km/h (M 0,96)
- kapacita: 525 (s první třídou), 644 (s business třídou) nebo 853 míst (pouze s turistickou třídou)
Airbus A380 může přistávat standardně na 64 letištích na světě, mezi ně se řadí i Letiště Václava Havla. „Provoz obřích letadel byl na Letišti Václava Havla Praha povolen rozhodnutím ÚCL ze srpna 2013. Letiště se stalo také záložním místem pro přistání těchto typů letadel pro některá letiště v regionu střední Evropy a musí tak na to být tedy provozně co nejlépe připraveno,“ upřesnila tisková mluvčí pražského letiště Marika Janoušková. Poprvé A380 v Praze přistálo v říjnu 2011, kdy nebeský gigant navštívil ruzyňské letiště v rámci oslav 45. výročí působení německých aerolinek Lufthansa v Česku.
Dlouhý vývoj se zpožděním
Úvahy o dvoupodlažním stroji se objevily už na počátku 90. let, v roce 1994 začaly konstrukční práce. Jeho konečnou podobu představil Airbus v roce 2000, o pět let později spatřil světlo světa první prototyp. Po čtvrt roce absolvoval zkušební let, objevily se ale problémy s elektroinstalací, které zdržely začátek sériové výroby. První komerční let tak provedl první zákazník – společnost Singapore Airlines – až v říjnu 2007. Výroba Airbusu A380 je logistický oříšek, jednotlivé díly se totiž vyrábějí v Německu, Velké Británii, Španělsku a Francii, kde se v Toulouse také stroj kompletuje.