Dvakrát rychleji než po kolejích. Japonsko vsadilo na magnetické vlaky bez kol

Japonsko chce svým vlakům vrátit titul nejrychlejších rychlovlaků v běžném provozu. V současnosti patří Číně, ať už jde o konvenční železnici, nebo maglev. Právě na maglev nyní Japonsko cílí. Zatímco dnes se jezdí na magnetickém polštáři pouze na dvou krátkých drahách spojujících dvě asijská velkoměsta s letišti, japonské ambice jsou nesrovnatelné. Chystá první dálkový maglev, který by měl nahradit obvyklé šinkanseny z Tokia do Nagoje.

Dnešní šinkanseny dosahují maximální cestovní rychlosti 320 km/h a vzdálenost 250 kilometrů z Tokia do Nagoje tedy ujedou zhruba za sto minut. Maglevy by měly být více než dvakrát rychlejší a mohly by zkrátit jízdní dobu na pouhých 40 minut.

Znamená to tedy, že průměrná rychlost bude činit asi 380 km/h. Společnost JR Central, která vysokorychlostní železnici mezi Tokiem a Nagojí provozuje, přitom počítá s tím, že maximální rychlost vlaku přesáhne 600 km/h. To by mělo být podstatně více než současný nejrychlejší vlak v běžném provozu s cestujícími, tedy šanghajský letištní maglev, jenž dosahuje rychlosti „jen“ 431 km/h.

Podívejte se, jak vypadá vlak „letící“ rychlostí 603 km/h:

600 na počkání, zázraky do tří dnů

První krok již má Japonsko za sebou. Loni mu zkušební maglev vrátil absolutní rychlostní rekord mezi drážními vozidly, když dosáhl nejprve rychlosti 590 a potom i 603 km/h, čímž se stal prvním vlakem, který jel rychleji než 600 km/h. Nicméně na maglevu není nejobtížnější postavit mimořádně rychlý vlak, nýbrž dráhu pro něj.

obrázek
Zdroj: ČT24

„Vytváříme technologii a zjišťujeme, jak snížit náklady na provoz, údržbu i stavbu. Někteří lidé by chtěli, aby začal maglev jezdit co nejdříve, ale stavba potrvá dlouho,“ řekl CNN Tomoaki Seki z JR Central. Ve srovnání s konvenčními drahami – i těmi vysokorychlostními – má maglev mnohem větší nároky na poloměry oblouků či sklonové poměry, a tak se stavba neobejde bez mnoha tunelů na místech, jimž se dosavadní trať Tokaido Shinkansen prostě vyhýbá.

Co je maglev? Vlak bez kol

Vlaky typu maglev (zkratka slov magnetická levitace) se nepohybují po kolech, ale vznášejí se na polštáři magnetického pole, které je vytvářeno soustavou supravodivých magnetů, zabudovaných v trati i ve vlaku. Vlak se tedy pohybuje několik centimetrů (5–10) nad kolejnicí. Vznášení vlaku nad kolejemi je zajištěno odpudivou nebo přitažlivou silou elektromagnetů – díky ní se vlak vůbec nemusí dotýkat země a vlastně vůbec na něj nepůsobí tření o povrch. Díky tomu je jeho rychlost teoreticky neomezená, prakticky ji ovšem omezují existující technologie a také odpor vzduchu. 

Proto řada inženýrů navrhuje, aby se maglevy další generace pohybovaly jen v tunelech se sníženou hustotou vzduchu, nebo dokonce v absolutním vakuu. Na podtlakovém systému je založen také systém Hyperloop miliardáře Elona Muska, který ovšem není založen na principu magnetické levitace. 

Do roku 2011 bylo možné svézt se na maglevu i ve střední Evropě. Dnes již je zkušební okruh v Emslandu minulostí.
Zdroj: ČTK/AP/Focke Strangmann

Rychle, pohodlně, bezpečně

  • Název Šinkansen v doslovném překladu znamená nová páteřní trať. Oficiálně se pojem šinkansen vztahuje jen na vysokorychlostní tratě; v praxi se ale název šinkansen používá pro obojí i v samotném Japonsku.

Trať Chuo Shinkansen tak roste již dva roky a potrvá dalších jedenáct, než se po ní svezou první cestující. Těm musí JR Central zaručit nejen rychlost a pohodlí, ale také bezpečnost. Nad ní by se mohl vznášet největší otazník.

Šanghajský maglev i další již existující veřejné systémy sice jezdí docela bezpečně, ale nad celou technologií se vznášejí dva vykřičníky. Ten první vyřkla samotná japonská železniční společnost ve druhé polovině 90. let, kdy začala s magnetickou levitací poprvé experimentovat, ale tehdy se rozhodla, že novou technologii zatím nepoužije a dala najevo právě obavy o bezpečnost.

Ty se zhmotnily v roce 2006 na zkušební dráze v Německu, která je dnes již zrušená, ale v letech 1984 až 2011 byla v provozu a bylo i možné svézt se. V srpnu 2006 však vlak s cestujícími narazil do pracovního vlaku a zahynulo 23 lidí. Vyšetřování sice ukázalo na konkrétní pochybení, bez nichž by se nehoda nestala, současně však zdůraznila, že čím mocnější nová technologie je, tím větší a horší důsledky prosté lidské omyly mají.

Další nezanedbatelná okolnost je fakt, že vlak Transrapid narazil do pracovního stroje rychlostí srovnatelnou s loňskou havárií Pendolina a kamionu ve Studénce. I když i ta byla nanejvýš tragická a vlak utrpěl těžké poškození, stále je zřejmý nepoměr jak v počtu mrtvých (ve Studénce zahynuli tři lidé) i rozsahu škod.

Nehoda na německém maglevu
Zdroj: ČTK/AP/Frank Augstein

JR Central však slibuje maximální bezpečnostní standardy. Odkazuje i na provoz konvenčních šinkansenů, které jezdí již přes půl století bez nehody. Na již hotovém úseku magnetického šinkansenu, jenž zatím slouží jako testovací dráha, se ostatně již několikrát svezli i cestující. Žádná nehoda se nestala, a tak zatím zní hlasitá chvála. Maglev jezdí nejen obzvlášť rychle, ale také klidně. Konstrukce dráhy by měla také zaručit, že bude jezdit tiše.

Japonská železniční avantgarda

Japonsko tak znovu udává tón při stavbě železnic budoucnosti. Není to poprvé. Zatímco v 19. století i první polovině 20. století nepochybně hrála prim Evropa zejména s německými a francouzskými motorovými vozy, ale i britskými rychlými parními lokomotivami; první moderní vysokorychlostní železnice – novostavba pro rychlost nad 230 km/h, po které se prohánějí ucelené jednotky – vznikla právě v Japonsku. Tokaido Shinkansen je v provozu od roku 1964, což bylo o šestnáct let dříve, než se podařilo podobnou trať otevřít ve Francii – i Francie přitom stále patří k průkopníkům, v Evropě byla zdaleka první.

Dnes má Japonsko ucelenou síť vysokorychlostních tratí, a tak k dalšímu rozvoji vlastně již nezbývá nic jiného, než se chopit nové technologie. A to navzdory tomu, že ve světě – a dokonce i v Evropě – existují země, kde se dosud nezačala stavět ani jediná konvenční vysokorychlostní železnice.

Vysokorychlostní vlaky
Zdroj: ČT24/výrobci vlaků, Seat61, fernbahn.de, Wikipedia
Vysokorychlostní vlaky
Zdroj: ČT24/výrobci vlaků, Seat61, fernbahn.de, Wikipedia

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

Stáhli jsme se ze Siversku, oznámila ukrajinská armáda

Ukrajinská armáda v úterý oznámila, že stáhla své vojáky z města Siversk v Doněcké oblasti. Podle ní měli útočící Rusové ve městě převahu v počtu vojáků i techniky. Moskva oznámila dobytí města již před zhruba dvěma týdny, tehdy to ale ukrajinské úřady popřely. O dalších místech na frontové linii – městech Pokrovsk, Kupjansk, Kosťantynivka či Huljajpole – pak Kyjev a Moskva často podávají protichůdné informace.
18:22Aktualizovánopřed 25 mminutami

Pellegrini podepsal novelu trestního zákoníku. Mafie může ožít, varují kritici

Slovenský prezident Peter Pellegrini podepsal novelu trestního zákoníku. Nově tak například lidem, kteří zpochybňují takzvané Benešovy dekrety, jež po druhé světové válce v Československu mimo jiné omezily majetková práva německé a maďarské menšiny, hrozí půlroční vězení. Novela obsahuje i další změny, které dle opozice i státních zástupců ztíží boj proti kriminalitě. Opozice se proto chce obrátit na ústavní soud.
před 3 hhodinami

Tři západoukrajinské oblasti jsou po masivním ruském náletu téměř zcela bez proudu

Rusko v noci na úterý podniklo rozsáhlý útok proti ukrajinské energetické infrastruktuře, vypálilo téměř čtyři desítky raket a přes šest set třicet dronů, uvedlo ukrajinské letectvo. Největší škody na energetice jsou hlášeny ze západních částí Ukrajiny, kde jsou tři oblasti téměř úplně bez proudu. Ve třech regionech v různých částech země – Kyjevské, Žytomyrské a Chmelnycké oblasti – zabil ruský nálet několik lidí, mezi mrtvými je dítě.
08:24Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Ministerstvo spravedlnosti USA zveřejnilo další dokumenty o Epsteinovi

Americké ministerstvo spravedlnosti v úterý zveřejnilo doposud největší sadu dokumentů týkajících se zesnulého sexuálního delikventa Jeffreyho Epsteina, informují média. Jedná se o více než jedenáct tisíc souborů, mezi kterými jsou soudní záznamy, e-maily, výstřižky z novin, fotografie, zvukové sobory a stovky videí.
14:29Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Soud nařídil vládě USA navrátit Venezuelany vyhoštěné podle válečného zákona

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa musí umožnit návrat skupiny Venezuelanů, které bez řádného procesu deportovala ze Spojených států do věznice v Salvadoru na základě válečného zákona, rozhodl americký federální soudce James Boasberg. Podle soudce jim musí být umožněno u soudu v USA své vyhoštění napadnout. Skupina vězněných se v létě dostala na základě dohody se Salvadorem do Venezuely.
před 5 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 5 hhodinami

Putin odvolal velvyslance v Česku Zmejevského, nahradí ho Ponomarjovová

Šéf Kremlu Vladimir Putin odvolal z postu ruského velvyslance v Česku Alexandra Zmejevského, který funkci zastával od roku 2016. Novou velvyslankyní v Praze jmenoval Annu Ponomarjovovou. Vyplývá to z prezidentských dekretů s úterním datem, které zveřejnil Kreml.
12:49Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 7 hhodinami
Načítání...