Boeingy 737 MAX 9 stahují po nehodě s dírou v trupu i další aerolinky, hlavně v USA

Události: Aerolinie stahují Boeingy 737 MAX 9 (zdroj: ČT24)

Letouny typu Boeing 737 MAX 9 budou po páteční nehodě, kdy se jednomu ze strojů ve Spojených státech za letu vytrhla část trupu s oknem, pod drobnohledem. Americké úřady v sobotu z provozu dočasně stáhly 171 těchto letadel, která mají projít zevrubnou inspekcí. V neděli stejný krok oznámila panamská společnost Copa Airlines, která má 21 těchto strojů, a aerolinky Turkish Airlines s pěti boeingy, napsala agentura Reuters. Narušení provozu se dle serveru BBC News týká především USA.

Bezpečnostní kontroly boeingů spustila havárie, kdy se letounu společnosti Alaska Airlines krátce po startu z Portlandu v Oregonu vytrhla část trupu s oknem. Letadlo bezpečně přistálo a nikomu ze 177 lidí na palubě se nic nestalo.

Tisíce cestujících se nyní potýkají s rušenými lety. Alaska Airlines předpokládá, že komplikace v provozu potrvá i příští týden. Také společnost United Airlines nechává na zemi všech svých 79 letounů MAX 9. Alaska Airlines jenom v sobotu zrušily 160 letů, což se týkalo zhruba 23 tisíc pasažérů. I další dopravci tyto stroje dočasně stáhli z provozu.

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) navíc nařídil „okamžité inspekce“ strojů Boeing 737 MAX 9 na celém světě, ale narušení provozu se podle serveru BBC News týká především USA. Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) uvedla, že podle jejích informací žádné evropské aerolinky neprovozují stroje Max 9 s konfigurací, na niž se vztahuje nařízení FAA. Americký úřad oznámil, že inspekce jednoho stroje zabere zhruba čtyři až osm hodin.

Jedno z největších letišť na světě, londýnské Heathrow, sdělilo, že problémy strojů 737 MAX 9 nemají žádný dopad na místní lety a britský Úřad pro civilní letectví (CAA) potvrdil, že v Británii není registrován žádný příslušný letoun. Dopad proto bude „minimální“.

Šéfka amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) Jennifer Homendyová v sobotu na tiskové konferenci řekla, že sedadla v bezprostřední blízkosti poškozeného místa byla neobsazená. „Máme velké, velké štěstí, že to neskončilo tragičtěji,“ doplnila.

Pátrání po utržené části letadla

Díra v trupu se objevila v levé zadní části letadla v místech, kde výrobce nabízí umístění dalších dveří pro nouzový východ. Letadlo aerolinek Alaska Airlines, které bylo v provozu teprve dva měsíce, tuto úpravu nemělo. Podle agentury Reuters nabídku na zprovoznění dalšího nouzového východu využívají zejména nízkonákladoví dopravci, kteří kvůli většímu počtu sedadel další evakuační východ potřebují.

Podle Homendyové vyšetřovatelé pátrají po utržené části letadla, která nejspíš dopadla někde v oblasti západního předměstí Portlandu. Z letadla odpadla část ve tvaru dveří a utrhly se i kusy přilehlých sedadel včetně hlavových opěrek. Pasažéři v letadle se zející dírou v trupu si museli kvůli poklesu tlaku nasadit kyslíkové masky.

„Spala jsem a najednou ucítila, jak se letadlo propadlo. Nepodobalo se to běžným turbulencím. I proto, že dolů spadly kyslíkové masky. V tu chvíli mi došlo, že to bude úplně něco jiného,“ sdělila cestující letu.

Ze 1400 dosud vyrobených a dodaných letounů Boeing 737 MAX je asi 220 strojů typu MAX 9, uvedla agentura Reuters. Trupy letadel dodává Boeingu firma Spirit AeroSystems, která se od něj oddělila v roce 2005. V poslední době hlásil Boeing problémy s rychlostí dodávek strojů 737 MAX právě s odkazem na potíže s kvalitou u dodavatele Spirit AeroSystems.

Společnost Boeing sdělila, že rozhodnutí FAA vítá a že je s úřadem v těsném kontaktu. Přepravce Alaska Airlines v sobotu potvrdil, že osmnáct jeho Boeingů 737 MAX 9, tedy zhruba čtvrtina, už byla podrobena „hloubkovým inspekcím“. „Jsme v kontaktu s FAA, abychom určili, jakou, pokud nějakou, další práci je třeba udělat, než budou tyto letouny vráceny do provozu,“ uvedly Alaska Airlines v prohlášení.