Karlovy Vary – Škody za desítky milionů korun ročně způsobují zloději a vandalové silničářům. Doplňovat musí nejen ukradené a poškozené dopravní značky, ale i svodidla, zábradlí nebo poklopy kanálů. Ukradený materiál potom končí na různých místech – ve sběrnách kovů, ale také například jako sloupy nebo materiál pro další stavby.
Zloději zabíjejí – kradou svodidla i důležité dopravní značky
Nejnebezpečnější jsou ti zloději, kteří ze silnic odnášejí poklopy kanálů, svodidla nebo dopravní značky. Mohou tak snadno přispět k tragédii. Silničáři se přitom o krádežích dozvídají většinou až při pravidelných kontrolách. Jen údržba dopravních značek v Karlovarském kraji potom stojí asi 4,5 milionu korun ročně.
Méně nebezpečné, ale přesto nepříjemné jsou potom krádeže dalších součástí dopravních staveb – například 264 metrů pozinkovaných trubek, které během dvou týdnů odcizili zloději od silnice Karlovy Vary–Plzeň. Podle policejního mluvčího Pavla Valenty tak vznikla 50tisícová škoda. „Ukradli to ze tří mostů, na čtvrtém je vidět, že je to také připraveno, aby to ukradli,“ upřesnil ředitel karlovarské pobočky ŘSD Pavel Rödl. Dodal, že zábradlí na ohroženém mostě silničáři připevnili tak, aby nebylo možné snadno je odšroubovat. Ukradené zábradlí ale nemělo podle Rödla bezpečnostní účel, případnému pádu auta z mostu by samo zabránit nedokázalo.
Kromě zlodějů útočí na silniční infrastrukturu také svérázní vtipálci. V Karlovarském kraji se rozmohla podivná zábava – střelba na dopravní značky. Výměna takto poškozených značek stojí další peníze. „Ve většině případů se viník nenajde, jednáme s pojišťovnou, ale většinou neuspějeme. To znamená, že to hradíme z vlastních prostředků,“ povzdychl si ředitel regionální Správy a údržby silnic Zdeněk Pavlas.
Jedna z mála krádeží dopravní infrastruktury, kterou nikdo nahrazovat nemusel, byla krádež čtyřmetrového železničního mostu, který byl součástí dávno zrušené trati Cheb–Waldsassen. Šlo spíše o kuriozitu, most byl špatně přístupný, těžký a navíc dlouhý čtyři metry.