Monitoring pražských zón placeného stání od listopadu převezme od firmy Eltodo společnost Iterait, která uspěla ve výběrovém řízení. Město firmě, která vlastní dvanáct monitorovacích vozů vybavených kamerami, zaplatí padesát milionů korun ročně, dosud to bylo sto milionů. Auta by nově kromě kontroly zón placeného stání měla také vyhledávat například výmoly nebo vadné dopravní značení. Město také umožní platbu za krátkodobé parkování přes aplikaci lítačka.
V Praze budou nová monitorovací auta, parkování půjde zaplatit v lítačce
Nového dodavatele vybrala v tendru městská firma Technická správa komunikací (TSK), která má na starosti pražské silnice i parkovací zóny. Nová firma nyní svoje vozy v ulicích testuje, smlouva jí začne platit od 1. listopadu.
Náměstek ředitele Technické správy komunikací Filip Hájek uvedl, že městská firma se zaměří na využití potenciálu získaných záběrů i pro jiné účely než kontrolu parkovacích zón. Kromě různých závad na silnicích nebo dopravním značení se podle něj nabízí i další využití, například identifikace graffiti, nelegálních záborů či neposekaných trávníků.
Hlavním úkolem pro správce komunikací bude vytvoření algoritmů strojového učení, které budou data zpracovávat. To by podle Hájka nemělo zabrat dlouho, ostatně správa už sama s pomocí mobilních telefonů podobný monitoring provádí. Dodal, že pro začátek by mělo stačit stávajících dvanáct vozů, ale jejich počet je možné zvýšit. „Smlouva nám umožňuje počet aut rozšiřovat tak, jak bude potřeba,“ řekl. Každou silnicí v metropoli by měl jeden z vozů projet alespoň jednou měsíčně.
Nový web a přihlášení
Od 22. září bude také možné zaplatit krátkodobé parkování v zónách přes aplikaci lítačka. Technická správa komunikací zároveň nabídne možnost integrace plateb za parkování externím serverům, které za zprostředkování dostanou čtyřprocentní provizi.
Město také změní současný web parkovacích zón z parkujvklidu.cz na parking.praha.eu. Lidé se mohou ke svému účtu, kde je možné pořídit dlouhodobé parkovací oprávnění, nově přihlásit přes bankovní identitu. Cílem podle Hájka je, aby lidé vůbec nemuseli chodit vyřizovat si parkování na úřady městských částí.
Parkovací zóny se v moderní podobě poprvé objevily v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně byly rozšířeny a fungují v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. Na parkovném vybere magistrát ročně okolo půl miliardy korun.