Tendr bez výhrad. Metroprojekt a SŽDC mohou začít chystat dráhu na letiště

11 minut
Rozhovor: Praha se přiblížila rychlodráze na letiště
Zdroj: ČT24

Praha se o krok přiblížila přímému železničnímu spojení městského centra a letiště Václava Havla. Proti tendru na stavbu dráhy mezi Veleslavínem a Ruzyní se žádný z účastníků neodvolal, a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) s vítěznou společností Metroprojekt tak mohla podepsat potřebné smlouvy. Cestující by měli nový letištní spoj využít nejdřív v roce 2023.

Metroprojekt a projektoví inženýři z firmy Sudop Praha v tendru vyhráli se svou nabídkou projektu za necelých 60,96 milionu korun. Kromě nich se o stavbu nové trasy v pražské železniční síti ucházel Sudop Brno s nabídkou o sto tisíc vyšší a firma Cedop; její nabídka padesátimilionového projektu sice byla nejnižší, komise ji ale z konečného výběru vyřadila kvůli nesplnění kvalifikačních kritérií.

„Cílem je rok 2023,“ dodává k možnému zahájení provozu generální ředitel vítězného Metroprojektu David Krása. „Projekt v minulosti trpěl nezájmem ze strany státu, teď vládní garnitura a ministerstvo projekt intenzivně podporují a motivem je možnost získání dotací z fondů Evropské unie, které jsou uvažovány do roku 2020 s přesahem do roku 2023, kdy by trasa měla být uvedena do provozu. Jestli se to podaří splnit, ukáží následující roky.“

Podzemní nádraží na letišti

Trasa má být součástí modernizované tratě mezi pražským Masarykovým nádražím a Kladnem. Vlastní dráha k letišti má vzniknout na zelené louce, odbočkou z Veleslavína. Projekt si také vyžádá hned dvojí náročné hloubení. V pražských Dejvicích, které mají sloužit jako uzlový bod pro návazné linky městské dopravy, se kvůli námitkám místních vlak přesune pod zem a do Veleslavína bude pokračovat tunelem.

Spolu s kolejemi se pod zem přesune i dejvické nádraží, které by se zároveň mělo o několik set metrů přiblížit k současnému vestibulu stanice metra Hradčanská. „Hlavním cílem je zrychlit dopravu a zkrátit přestupy na další druhy veřejné dopravy,“ doplňuje vedoucí střediska dopravních staveb Petr Zobal.

„Cestovní doba se uvažuje na 22 až 27 minut podle toho, v jakých stanicích by vlaky stavěly. Na plánované trase jsou dvě nové zastávky, a to jízdní dobu trochu prodlužuje,“ dodal s tím, že hloubení čeká stavaře na letišti, kde by měla vzniknout podzemní železniční stanice.

Schéma rychlodráhy na pražské letiště
Zdroj: ČTK

Přijdou výkupy

Pokud jde o technické a úřední podmínky, Krása informoval o tom, že plán stavby už prošel úspěšným posouzením vlivu na životní prostředí (EIA) i studií proveditelnosti, která hodnotila ekonomickou efektivnost nové dráhy. Nyní je potřeba vypracovat potřebnou dokumentaci pro územní rozhodnutí a s její pomocí získat stavební povolení.

Zda nedojde ke zdržení právě zde, ukáží následující měsíce, protože část trasy má vést po soukromých pozemcích, které je teprve potřeba vykoupit. Minimálně dalších šest let tak budou muset cestující mířící do odletových hal využívat dosavadní možnosti přepravy. 

  • Metro: Na zelené lince A vystoupit ve stanici Nádraží Veleslavín a přestoupit na autobus číslo 119, na žluté lince B jsou to pak stanice Zličín a Anděl (Na Knížecí) a návazné autobusy 100 nebo 191. Přeprava probíhá v běžném tarifu Opencard a Lítačky nebo standardní jízdenky za 32 korun na 90 minut.
  • Airport Express Českých drah: Autobusový spoj částečně obsluhuje linku metra C a od budovy pražského hlavního nádraží vyjíždí co čtvrt až půl hodinu. Cesta na letiště mu podle jízdního řádu trvá 33 minut, na rozdíl od předchozích variant, ale není součástí systému Pražské integrované dopravy. Pro cestující to tak znamená 60 korun za dospělého, polovinu za cestující dítě. Malé děti do šesti let a zavazadla jsou zdarma.
  • Komerční linky: Web pražského letiště nabízí spoje od RegioJetu a LeoExpresu. Zatímco žluté autobusy zajíždějí k oběma terminálům, Leo Express svým klientům nabízí „pouze“ navazující spoj na zmiňovaný Airport Express. Cestující z Českého Krumlova, Českých Budějovic, Veselí nad Lužnicí a Tábora doveze k hlavnímu nádraží a tam už musejí přestoupit. Cenově se tak proto nabídky špatně porovnávají.
  • Taxi: Při cestě od hlavního nádraží vycházejí ceny jednotlivých poskytovatelů na 350 až 540 korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 17 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 17 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 22 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 22 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...