Zástupci magistrátu a Prahy 1 a 5 podepsali prohlášení proti výstavbě nové plavební komory u Dětského ostrova na Smíchově. Zavazují se v něm, že využijí všechny zákonné prostředky, aby stavbě zabránili. Zvláštní stavební úřad pražského magistrátu stavbu minulý týden povolil. Samosprávy nyní připravují proti tomuto rozhodnutí odvolání k ministerstvu zemědělství.
Proti plavební komoře v centru Prahy se postavil magistrát i dvě městské části
„Výjimečná historická část musí být uchráněna před masovým navýšením turismu i ekologickými dopady, které by nová plavební komora způsobila,“ uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) s tím, že podpis schválila 5. srpna Rada hlavního města.
Narušení veřejného prostoru a zvýšení hluku a znečištění ovzduší zmiňovali jako hlavní důvody také další signatáři memoranda, starostové Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha sobě) a Prahy 5 Daniel Mazur (Piráti).
„Nová plavební komora v podstatě zruší klidovou zónu na druhé straně Dětského ostrova, v celé oblasti, která je nyní využívaná šlapadly a občany Prahy pro rekreaci, to je hlavní argument pro Prahu 5, pro občany Smíchova, kterých je 33 tisíc, ale týká se to samozřejmě mnohem více obyvatel,“ uvedl Mazur v Událostech, komentářích ČT24.
Odvolání je na cestě
Náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) věří, že mají šanci s odvoláním u ministerstva zemědělství uspět. Odvolání musí každá samospráva podat zvlášť, čas mají do poloviny příštího týdne. Za magistrát ho podá Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy.
Projekt nové plavební komory připravuje státní podnik Povodí Vltavy kvůli nedostatečné kapacitě stávající. „Plavební komora na Smíchově je v současné době opravdu nejvytíženější plavební komora v celé střední Evropě. Zejména při proplavování z dolní vody směrem pod Vyšehrad plavidla čekají a točí se neustále mezi plavební komorou a Karlovým mostem, z toho vzniká hluk a splodiny, proto je žádoucí, aby došlo k urychlení proplavování,“ uvedl generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.
Podle radnic Prahy 1, Prahy 5 i magistrátu ale stavba způsobí vyšší provoz velkých lodí. Již nyní jich zdymadlem ročně projede na 28 tisíc.
„Dostavba druhé, malé smíchovské komory, zcela vyřeší všechny problémy, které jsou,“ uvedl v Událostech, komentářích ČT24 ředitel Vodních cest Jan Skalický s tím, že plavidla se nebudou muset otáčet, a sníží se tak například nebezpečí kolizí s jinými plavidly.
Komora má být 55 metrů dlouhá, 11 metrů široká a má být umístěna na opačné straně Dětského ostrova než ta stávající. V případě, že povodí získá pravomocné povolení, by stavba měla trvat dva až tři roky a podle dokumentace k územnímu rozhodnutí by vyšla na zhruba 530 milionů korun.