Nové nádraží v Ústí nad Orlicí, které stálo miliardu, se propadá

Nečekané problémy poznamenaly provoz na nedávno dostavěném nádraží v Ústí nad Orlicí, kterým prochází hlavní železniční koridor na Moravu. Dvě nová nástupiště se tam propadla o několik centimetrů. Podle Správy železniční dopravní cesty je na vině nestabilní geologické podloží. Organizace ale odmítá, že by náročná přestavba za miliardu korun byla špatně připravená.

Nové nádraží otevřeli v Ústí nad Orlicí v listopadu 2014. Neuplynul ještě ani rok a na cestující tam opět čeká provizorium. Vrátili se dělníci, rozebrali koleje a zámkovou dlažbu.
Místo rychlíků projíždějí kolem nástupišť bagry a nakladače. A cestující „vítají“ páskou uzavřená schodiště. K údivu nejen jich, ale i samotných železničářů se totiž začala propadat nově postavená nástupiště.

„Zjistili jsme, že dochází k poklesu nástupištních hran ve směru na Českou Třebovou,“ konstatoval Jan Travěnec ze Správy železniční dopravní cesty - Stavební správy východ.

Vlaky mají kvůli opravám zpoždění

U rozebraných kolejí na prvním nástupišti stavební firmy dál pracují. Veškerý železniční provoz a hlavně cestující jsou tak momentálně odkázáni na sousední kolej. Lidé si stěžují nejen na provizorium, ale i na zpoždění vlaků.

Vlaky totiž musí kvůli opravám na nádraží výrazně zpomalovat. Na zmodernizovaných úsecích jinak soupravy budou jezdit rychlostí až 160 km v hodině.

Geologický průzkum se omezil jen na některá místa

Správa železniční dopravní cesty přiznává, že se v místech propadu neprováděly průzkumné sondy. Argumentuje ale tím, že poruchy ve spodních vrstvách podloží se všechny nedají vystihnout. 

Až stavební dělníci dokončí opravu prvního nástupiště, pustí se do druhého. Podloží má zpevnit speciální injektáž. Celá sanace bude stát kolem patnácti milionů korun. S penězi se ale podle Správy železniční dopravní cesty počítá v rozpočtové rezervě. Hotovo má být do konce října.

26 minut
Na nádraží v Ústí nad Orlicí se propadají nástupiště
Zdroj: ČT24
  • Na opačné straně kolejiště, než je nové nádraží, stojí historická budova z roku 1874. Ta patří k nejstarším dochovaným staničním budovám v Česku. Vznikla podle návrhu architekta Rudolfa Freye, má kamenné římsy, je postavená z režného zdiva, horní podlaží však jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.
  • Podle původních plánů na rekonstrukci železničního uzlu Ústí nad Orlicí měla jít budova k zemi. Nakonec však byla prohlášena kulturní památkou a projekt se změnil tak, že nadále stojí. Protože ale pro provoz už není potřeba, je prázdná a chátrá.
  • Pro její další využití padly různé návrhy – mohla by se z ní stát například expozice železničních modelů nebo sídlo archivu Správy železniční dopravní cesty. Aktivisté, kteří usilovali o její zachování, původně chtěli, aby nadále sloužila provozu, to však České dráhy a Správa železniční dopravní cesty odmítly. Nutné opravy budovy by vyšly na desítky milionů korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka, varovali meteorologové

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 4 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 6 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 8 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 8 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 9 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 19 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 19 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 19 hhodinami
Načítání...