Ostrava – Z mošnovského letiště u Ostravy bude od listopadu zase létat pravidelná linka do Vídně. Linku bude provozovat slovenská letecká společnost Danube Wings. Letadlo poletí oběma směry dvakrát denně. Na ostravském Letišti Leoše Janáčka v Mošnově to oznámili zástupci letiště a dopravní společnosti. Linku přitom v únoru dopravce zrušil kvůli malé vytíženosti a ztrátovosti.
Mošnovské letiště od listopadu obnoví linku Ostrava–Vídeň
Letadlo s kapacitou 70 pasažérů odstartuje z Mošnova poprvé v pondělí 12. listopadu, cesta do Vídně bude trvat 50 minut. Cena letenky z Ostravy včetně všech poplatků bude začínat na 49 eurech (asi 1 225 korun). Letadlo bude létat v pracovních dnech z Mošnova v 5:20 a v 17:20, odlet z Vídně bude v 9:00 a 20:40. O vánoční přestávce bude létat pouze ranní spoj z Ostravy a večerní z Vídně.
Obnovení linky udělalo radost vedení ostravského letiště, ačkoli podle jeho ředitele Pavla Schneidera může být rizikové zahájit provoz se zimní sezonou. Současně ale upozornil, že bylo potřeba obnovit linku co nejdřív. „Vídeň skončila v únoru, už tak je ta doba poměrně dlouhá, a čím by se doba na obnovení linky protahovala, tím hůř, protože cesťáci si zvyknou cestovat jinak, jinudy, nedej bože ještě jinými dopravními prostředky než letecky, a pak už je zase těžko budeme dostávat zpátky,“ řekl Schneider.
Pod značkou Danube Wings provozuje leteckou přepravu firma VIP Wings. Za prvních devět měsíců letošního roku aerolinky přepravily více než 93 tisíc cestujících. Kromě celoroční linky mezi Bratislavou a Košicemi provozují Danube Wings například pravidelné linky ve Francii nebo v letní sezoně linky do Chorvatska. Ve své flotile mají letadla ATR 72.
Konec pařížské linky nakonec nebude kritický
Ostravskému letišti hrozilo, že na zimní období zcela přijde o zahraniční destinace a zůstane mu pouze linka do Prahy. Kromě sezonních linek do jižních destinací má totiž aeroport jedinou pravidelnou linku do Paříže. Její provozovatel, nízkonákladové aerolinky SmartWings, však tento týden oznámil, že provoz linky od 5. listopadu na zimu přeruší.
Hrozba dalšího snížení významu ostravského letiště se po opětovném spuštění vídeňské linky nakonec nenaplní. „Vnímali jsme velký zájem představitelů Moravskoslezského kraje, Ostravy i ostravského letiště obnovit linku, která by sloužila hlavně českým a rakouským podnikatelům, ale i tranzitním cestujícím. Jsme rádi, že jsme se dohodli, a linku spustíme ještě letos,“ řekl generální ředitel Danube Wings Ján Rostáš.
V budoucnosti není vyloučen další rozvoj Danube Wings a s nimi i Letiště Leoše Janáčka. „Rádi bychom to rozšiřovali na další destinace, nejen na Vídeň, ale i na další metropole Evropy nebo velká centra, odkud by mohli občané tohoto regionu pokračovat dále,“ řekl Rostáš. „V užším výběru je Varšava, Milán, Düsseldorf, Mnichov,“ upřesnil.
Linka byla v únoru zrušena kvůli ztrátovosti
Zprovoznění linky do Vídně je podle zástupců podnikatelů v kraji, kterým nedostatek spojů z Ostravy nevyhovuje, velmi důležité. Bojí se ale, že to dopadne jako s ostatními linkami. Do Vídně se z Ostravy létalo už dříve, letos v únoru však byla linka po šesti letech zrušena. Společnost CCA uvedla, že provoz do ciziny musela přerušit kvůli ztrátovosti.
„Sami jste viděli, kolik s námi přiletělo cestujících (pozn. redakce: pět) a bohužel letiště ve Vídni se řadí k jednomu z nejdražších, co se týče poplatků,“ uvedl tehdy kapitán letu a letový manažer společnosti CCA Marek Bača.
Nedostatek cestujících a leteckých linek ale neodrazuje vedení letiště od dalších investic. Příští rok by vedle odletové haly měl vyrůst železniční terminál. Stavba vyjde na více než půl miliardy korun.