Brno – V rychlou dostavbu rychlostní silnice R52 od Pohořelic na hranice s Rakouskem u Mikulova nemohou řidiči doufat. Alespoň část by ale v dohledné době vzniknout měla. Podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka stát společně s Jihomoravským krajem urychlí přípravu výstavby obchvatu Mikulova.
Ministerstvo chce oživit stavbu R52 – alespoň u Mikulova
Nejvyšší správní soud loni zrušil téměř celé zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje včetně schválené trasy rychlostní silnice R52, která se má stát součástí dálničního spojení Brna s Vídní. K tomu přibyla další rozhodnutí, naposledy v červenci a srpnu zrušily soudy výjimky, které měly umožnit stavbu dvou úseků v biotopech zvláště chráněných druhů. Jeden rozsudek se týká příhraničního úseku Perná–Mikulov, st. hr., kde by měl vzniknout mikulovský obchvat.
Podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka je přesto možné v přípravě části R52 u Mikulova pokračovat a co nejdříve ji postavit, a to jako městský obchvat. Hlavní překážkou tak zůstane zrušená ekologická výjimka. „Odbourali jsme základní bariéru, jíž jsou zásady územního rozvoje, vyřešíme obchvat města Mikulova a obchvat budeme dimenzovat v parametrech budoucí komunikace, která se potom z jižní a severní strany bez problémů na ten okruh napojí,“ naplánoval ministr. Upozornil, že kromě přínosu pro motoristy i obyvatele Mikulova bude rychlá výstavba obchvatu „jednoznačný signál pro naše rakouské kolegy, že Česká republika je připravena dostát svým závazkům“. Stávající silnice I/52 mezi Pohořelicemi a Mikulovem je navíc podle Žáka dostatečně kapacitní, aby mohla prozatím suplovat chybějící dálnici.
Ministr Žák o zahájení stavby mikulovského obchvatu:
„Reálný termín je tři až pět let, podle toho, jestli vyřešíme ten ekologický problém.“
O mikulovský obchvat velice stojí také jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). „Do roku 2019 rakouská strana naplní svoje závazky z mezivládní úmluvy a až k pomyslné čáře nad Drassenhofenem dotáhne dálnici – a tady na české straně nebude nic. Kdo bude v té době starostou Mikulova, bude ohromný chudák,“ podotkl hejtman.
Rychlostní silnice R52 má propojit Brno a Vídeň a tím i českou a rakouskou dálniční síť. Od roku 1996 se po ní jezdí z Brna do Pohořelic, o dostavbě zbylé části se dlouho diskutovalo. Ekologové kritizovali plánovanou stavbu napříč pálavskou CHKO a kolem Novomlýnské nádrže a prosazovali, aby se autem jezdilo do Vídně přes Břeclav, kde by na dálnici D2 navázal krátký příhraniční úsek rychlostní komunikace R55. Po zrušení zásad územního rozvoje chtějí diskusi znovu otevřít aktivisté i některé obce. Minulý ministr dopravy Zbyněk Stanjura na jaře uvedl, že diskusi o trasování spojnice Brna s Vídní již nechce otevírat, jako hlavní dálniční spojnici Česka s Rakouskem podpořil tah D3/R3 z Prahy přes České Budějovice do Lince.