Pardubice - Do čtyř let by se mohla začít stavět rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji. Umožní to rozhodnutí o takzvané jižní trase, kterou podpořila i nezávislá odborná studie. Hledání přijatelné varianty provází už několik let silný tlak ekologů a občanských sdružení. Pardubický kraj chce teď prosadit, aby se výstavba silnice vrátila mezi vládní priority.
Dočkají se Pardubice rychlostní silnice?
Zdlouhavá jednání a výstavba důležité dopravní tepny na mrtvém bodě. Právě to se má podle investora i Pardubického kraje změnit. Přes sto kilometrů rychlostní silnice tu přijde až na 50 miliard korun. „My jsme se shodli s krajem, že reálný termín pro zahájení je rok 2012, a my jsme pro to schopni udělat maximum,“ potvrzuje generální ředitel ŘSD Alfréd Brunclík.
Definitivní variantu komunikace R35 musejí potvrdit krajští zastupitelé. Jižní trasu dlouhodobě prosazovali i ekologové a občanská sdružení. Vedení kraje proto neočekává takový odpor, jako v případě původně zamýšlené severní trasy. „Každá liniová stavba přinese problémy tohoto typu, ale u této stavby věřím, že budou problémy minimální, protože společenská poptávka po této silnici je obrovská,“ je přesvědčen vicehejtman Pardubického kraje Roman Línek. „Já doufám, že ekologové tuto trasu bojkotovat nebudou. Jde o široký kompromis v tom, že tato varianta bude postavena včetně přivaděčů na Ústeckoorlicko, které má problém s dopravním napojením,“ dodává k projektu radní Pardubického kraje Ivo Toman.
Jižní varianta R35 v Pardubickém kraji odlehčí přetížené silnici první třídy. Například Vysoké Mýto tím upouští od výstavby obchvatu. „Volbou jižní varianty padá obchvat Vysokého Mýta a ta rychlostní komunikace převezme funkci obchvatu,“ prohlásil vysokomýtský starosta Martin Krejza.
Veškeré dění kolem výstavby nové rychlostní silnice se bude průběžně objevovat na zvláštních internetových stránkách. K problematice trasování se navíc bude konat počátkem dubna mimořádná konference na půdě Pardubické univerzity.