Zbytečný člověk Strýček Váňa podléhá osudu u Bezručů

Ostrava - Ostravské Divadlo Petra Bezruče připravilo premiéru hry Antona Pavloviče Čechova Strýček Váňa. Režie se ujal nový umělecký šéf divadla Štěpán Pácl. Půjde o jeho první režijní počin pro ostravské divadlo.

„Čechov našel dramatickou formu, která přesně popisuje, a to dodnes, moderní společnost. Hra diváky nepoučuje, nemoralizuje, ale umožňuje vidět lidský život v celé jeho složitosti,“ uvedl Pácl.

V ostravské inscenaci se zaskvěl v roli Serebjakova Norbert Lichý, titulní postavu hraje Přemysl Bureš, dále hrají Markéta Haroková, Pavla Gajdošíková, Marcela Čapková, Tomáš Dastlík, Dušan Urban, Kateřina Krejčí, Michal Sedláček a Josef Jelínek. Scénu navrhla Pavla Kamanová. Kostýmy pocházejí z dílny Daniely Klimešové. Hudbu složil Jakub Kudláč. Premiéra se uskutečnila 13. prosince od 18:30.

5 minut
Rozhovor s Norbertem Lichým
Zdroj: ČT24

„Myslím si, že jde o inscenaci velice moderní a do detailů od pana režiséra promyšlenou a udělanou. Hraje se o touze, o kruzích života, ze kterých se neumíme vymanit, o vzájemném lidském teroru, ale také o naději a lásce. To vše v takové zvláštní grotesce, ve které je toho dost, co by diváka mohlo zajímat,“ řekl v rozhovoru pro ČT24 Norbert Lichý.

Ivan Vojnický neboli strýček Váňa, který žije na kdysi luxusním statku, prochází krizí středního věku. Má pocit, že svůj dosavadní život neprožil dobře, uctíval hodnoty, kterých si najednou přestává vážit, a naději na zlepšení nevidí ani v životě budoucím. Celý život tvrdě pracoval, ale ani v práci už nespatřuje smysl.

Jde o jednu z nejčastěji uváděných her Čechova. Známější jsou jen inscenace Racek, Tři sestry a Višňový sad. Hru Strýček Váňa napsal dramatik v roce 1899. Vznikla přepracováním starší hry Lesní duch, která byla tehdy uvedena jedním malým, krachujícím divadlem. Neuspěla a byla stažena po třech reprízách. Přepracovaná verze - Strýček Váňa - má mnohem větší dramatické kvality.

„Mám rád klasické hry, protože pojmenovávají věci, které prožíváme, a proto se dají hrát pořád. Jsou ohebné a každá inscenace může být jiná,“ dodal Lichý, který po premiéře žije očekáváním, jak inscenaci přijme mladší část publika, neboť, jak podotkl, cílová skupina divadla Petra Bezruče je 16–20 let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 16 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
před 23 hhodinami

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...