Praha – Jeho pohádkové příběhy sledují diváci nejen o Vánocích už několik generací. O kom že je řeč? O snad nejslavnějším a nejznámějším tvůrci filmových pohádek Václavu Vorlíčkovi. A kde se bere jeho popularita? On totiž ví, jak natočit nesmrtelnou pohádku a jaké kouzlo mají ty příběhy, které v nás zanechají hluboké stopy i dlouho po jejich zhlédnutí. „Tajemství je v tom, že nahlížíme prostřednictvím pohádky do fiktivního světa. Člověk v roli režiséra tento svět musí důkladně promyslet, musí mu dát přesnou logiku dění a musí z něj vytvořit něco, jako je náš dnešní svět, jenomže v mystickém hávu,“ vysvětlil režisér v Interview ČT24.
Jde podle něj vlastně o vytvoření reality, kterou je schopen divák přijímat a brát potom dění za své a stát se tak účastníkem děje a prožívat dobrodružství s postavami. Jde tedy vlastně o to, že nesmysl je vydáván za skutečnost.
V pohádce tak jde spíše o působení archetypů, které jsou v každém z nás už od útlého věku formovány a podle kterých se pak částečně i chová. Divák podle Vorlíčka neustále hledá stejné příběhy a znovu a znovu si je žádá. „Jsou donekonečna ochotni se dívat na příběhy tak, jako jsme je s Macourkem strojili například v Arabele, pak v Popelce, Princi a Večernici a třeba i v Jezerní královně,“ říká.

Kamera je velice důležitá, protože vytváří prostředí a dává mu věrohodnost. Kameraman může důležitě ovlivnit celkový dojem třeba jen nasvícením. Diváci pak nejsou schopni vnímat detaily děje, které špatným nasvícením scény mohou vyznít jinak. Dalším elementem, který zásadně tvoří atmosféru celého děje, je sníh. Připomíná přímo zasněný a příjemný dojem pohádkovosti.
Nejznámější filmy Václava Vorlíčka:
1998 Jezerní královna
1997 Pták ohnivák
1993 Arabela se vrací aneb Rumburak králem Říše pohádek
1987 Křeček v noční košili
1984 Rumburak
1983 Létající Čestmír
1979 Arabela
1978 Princ a Večernice
1977 Což takhle dát si špenát
1974 Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
1973 Tři oříšky pro Popelku
1971 Dívka na koštěti
1970 „Pane, vy jste vdova!“
1966 Kdo chce zabít Jessii?
Nejdůležitější jsou tři faktory: romantičnost, napínavý děj a humor
Tvorba Vorlíčkova týmu je také příznačná především triky, které používal dávno předtím, než se začaly tvořit ve speciálních počítačových laboratořích a animačních studiích. Jednoduchými fyzikálními klamy dokázal například oddělit hlavu od těla a udělat z ní hlavu mluvící nebo třeba přemístit člověka přes vodovodní potrubí. „Nejtěžší trik byl, když se v Arabele královna upravuje před zrcadlem a za jejími zády na okno přistane krkavec a promění se v Lábuse, pak se další pták promění v čarodějnici a spolu pak odejdou ke královně,“ prozrazuje. Všechno v tomto záběru je výsledek práce českých šikovných rukou.
Rozjívené a veselé pohádky jsou především trendem dneška. „Já si myslím, že tato rozjívenost až vadí, poněvadž to vyvrací děj od reality. My musíme příběh vyprávět tak, aby divák uvěřil, že nějak takto se to mohlo odehrát. Jakmile totiž chceme z pohádky dělat taškařici, tak je to spíše na škodu,“ říká. Správná pohádka se má podle něj skládat ze tří důležitých faktorů - z romantičnosti, z napínavého děje, tzv. tahu, a z humoru. Právě humor je nosným tématem mnoha Vorlíčkových počinů.








