Tomáš Baťa ve Zlíně už zase prodává boty. Tentokrát na divadle

Zlín – Nejen úspěšný podnikatel, ale také člověk. Zlínští divadelníci v premiéře představili inscenaci Tomáš Baťa, živý. Hru napsal a režíruje Dodo Gombár. Jde o první část volné divadelní trilogie věnované rodině Baťů a jejich odkazu.

„Když se letadlo, řízené Baťovým věrným pilotem Jindřichem Broučkem, dne 12. července 1932 odlepilo na otrokovickém letišti od země, nemohl Tomáš Baťa tušit, že mezi živými bude už jen několik sekund. Že se už nikdy nesetká se svými blízkými. My mu v divadle tu šanci dáme,“ uvedl dramaturg Vladimír Fekar, podle kterého nemají diváci čekat dokumentární divadlo ani klasické chronologické životopisné drama.

„Opíráme se o fakta, ale hledáme, co se za nimi skrývá. Za fakty a činy hledáme i emoce člověka, o jehož citovém životě vlastně až tak moc nevíme. Protože nejen fabrikou, prací a kvůli penězům živ jest člověk,“ podotkl Fekar.

Fikce se objevuje spíše v určitých zápletkách, v novém kontextu. „Ale jinak asi 80 procent vychází ze skutečnosti. Pokusíme se zamyslet nad výjimečnou energií nejenom jednoho muže, ale energií myšlenky, nebo chceme-li, konceptu. Jako autor však nehledám cesty k adorujícím ódám, láká mě možnost objevovat v tomto lidském příběhu konflikt a napětí,“ řekl režisér Dodo Gombár. „Jeho životní cesta se dnes s odstupem jeví jako velmi samozřejmá a lineární, ale to je vždy při takových příbězích optickým klamem. Jsem přesvědčený, že taková persona, jako je Tomáš Baťa, si jednoduchost ani nezaslouží.“

Hlavní roli Tomáše Bati ztvárnil Gustav Řezníček. Scéně z kulis dominuje brána do podniku, která má včetně portálů 11 metrů na šířku a šest metrů na výšku. Bránu nese šest sloupů jako ve Svitu a je dvoupodlažní. Celá kulisa váží jeden a půl tuny.

Divadlo inscenací navazuje na projekty, které se věnují regionální tematice. Na jevišti divadla už ožil například příběh slavné cestovatelské dvojice Hanzelky a Zikmunda, hitem minulé sezony byly Žítkovské bohyně. „Na Baťu se ve Zlíně nedá nenarazit, na tu energii, co člověk slyší. Začne objevovat v příběhu kontext, souvislosti s přesahem do současnosti. Rezonovalo to ve mě už dlouho, teď asi nastal ten správný čas,“ uzavřel Gombár.

2 minuty
Slavný obuvník Baťa zavítá na divadelní prkna
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 12 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
před 18 hhodinami

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...