Recenze: Ivan Pinkava / Znejistění středu

Ivan Pinkava na mile komorní výstavě: Po grandiózním „rudolfinském“ vystoupení, které Pinkavu v očích vnímající společnosti raketově katapultovalo mezi uznávané mistry české fotografie, reprízách této výstavy v dalších zemích i dvouletém špičkovém pedagogickém působení se všeobecně další výstava očekávala. Není sice jisté, že rozměrově právě takováto, ale právě ona zmíněná vstupní velkopředehra a následující nutné oznámkování a označení autora jako minimalisty, dekadenta a symbolisty připravily půdu pro jakékoliv pokračování případných Pinkavových výstav.

Jsme prostě nuceni (všeobecně i sami sebou) mnohonásobně vnímat a analyzovat všechny signály, které nám dává místo prezentace, způsob instalace či vybraná představovaná díla. První rychlý náhled nás (mylně) ujistí o jisté námětové změně, přemýšlíme o některých nových fotografovaných modelech a objektech. Ono velké bombardování portréty, zašifrovanými či naopak otevřenými až barokními příběhy, zde schází. Dokonce pochopitelně.

Není tomu ale zcela tak, na výstavě opět spatříme jinošská těla i podložky z mechové gumy, vidíme objekty, se kterými autor ďábelsky zachází jako s jakýmikoliv svými dalšími modely, ať již patří do kterékoliv říše (živých či neživých). Tvoří zpětný pohled do Pinkavova kritického, analyzujícího, jednoznačně postaveného systému hodnot a kvalit.

Neuvěřitelné napětí, vycházející z představovaných kompozic, skryté často v druhém (i třetím) plánu, pootevírá okno do Pinkavova zvláštního, kritického a svérázného myšlení a pohledu na svět. Znejistění středu tak můžeme brát v mnoha smyslech použitého pojmenování – znejistění našich představ, znejistění vnucovaných hodnotových měřítek, pokračování v pinkavovském ataku.

Jak píše Petr Vaňous v doprovodném výstavním komentáři o „ose lidského uvědomování si vlastní dočasnosti a hledání obrany proti panice, zmatku a zoufalství“ a navazuje výtečnou citací Gabriela Marcela a následnou úvahou o destrukcí stíhané dočasné životní dokonalosti, mám nástupný pocit. Pinkavovo alespoň momentální naplnění jistoty o možných změnách vlastního myšlenkového a existenčního konstruktu jako přirozené vývojové fázi každého člověka a tvůrce. Ono znejistění přijímané jako přirozenou součást našeho privátního měnícího se myšlenkového světa.

Výstava Znejistění středu vám nedá rychle odejít. Symbolických opravdových pět pater vás zadýchané vyplivne do neobvykle dobře nainstalované výstavy, která potvrzuje, že se v Praze dá alespoň v oblasti fotografie vždy „něco“ spatřit.

Kde: Galerie 5. patro, Myslíkova 9, 110 00 Praha 1; kdy: úterý–sobota, 12–18 hodin, do 16. 1. 2010.

  • Dílo Ivana Pinkavy zdroj: JoVo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1301/130052.jpg
  • Ivan Pinkava: Druhý břeh zdroj: JoVo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1301/130050.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
před 31 mminutami

Zemřel filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler

Ve věku 84 let zemřel v pondělí v Hradci Králové filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler. Učil na Katedře dokumentární tvorby FAMU, byl také autorem rozhlasových her a odborných studií o dokumentárním filmu. Věnoval se především filmům se sociální a etnografickou tematikou a dokumentárním portrétům.
před 3 hhodinami

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
včera v 07:00

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
11. 11. 2025

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025
Načítání...