Havířov – Ve výstavní síni Viléma Wünscheho probíhá expozice černobílých fotografií Antonína Válka, které pořídil klasickou analogovou technikou v letech 1965 až 2012. Fotograf tam vystavil i některé dosud nepublikované snímky z pohřbu Jana Palacha, od něhož letos uběhlo čtyřicet čtyři let. Snímky budou k vidění pouze do neděle 27. ledna.
Palachův pohřeb a ruské tanky ožívají na Válkových snímcích
Skoro všechny fotografie vyráběl pomocí vývojky a ustalovače ve staré fotokomoře a zvětšoval na bromostříbrné papíry. Ve fotokomoře strávil před výstavou řadu měsíců.
Základem Válkovy retrospektivní výstavy jsou panoramatické snímky hornictvím zdevastované a později již z části rekultivované krajiny mezi Havířovem a Karvinou, kterou fotil mnoho let až do loňského podzimu. Dalším tématem jsou Kysuce, respektive soubor Lidé z Kysuc, který zahrnuje fotografie tamních obyvatel a krajiny ze sedmdesátých let minulého století.
Poutavost budí ale hlavně Válkovy fotografie z pohřbu Jana Palacha. „Způsob jeho protestu byl neevropský. Takový protest byl pro mě děsivý, ale zároveň mě to ohromilo,“ přiznal autor snímků. Toho lednového dne pořídil Antonín Válek téměř dvě stovky snímků. Jeden z nich se proslavil po celém světě: Obraz studenta, který usměrňuje smuteční průvod.
„Je otázka, jestli si to národ zaslouží, aby byla taková velká oběť, protože my velice rychle zapomínáme a jsme nevděční k těmto symbolům, které tu byly, velice nevděční,“ přemítá umělec.
Unikátní jsou také záběry ruských tanků v Havířově nebo útoku na budovu StB v Ostravě v roce 1968. Právě v těchto případech musel při rekonstrukci použít i modernější techniku, protože negativy mu tehdy zabavila státní bezpečnost a dosud se je nepodařilo nalézt.
„Jsou nezvětšované z náhledů, které stihl schovat u kamaráda,“ říká Erik Bystroň z Havířova, který zdůraznil, že některé fotografie Válek publikuje vůbec poprvé.