Praha – Především na optické hře s křivkami a detaily staví své grafiky maďarský výtvarník István Orosz, jehož díla jsou do 1. listopadu k vidění v Maďarském kulturním středisku v Praze. Výstava je součástí oslav 200. výročí narození Ference Liszta, jehož hudbou se Orosz ve své tvorbě také inspiroval.
(Ne)viditelný Liszt útočníka na oko
„Je mnohovrstevnatá, mnohoznačná, není jednoplánová, tedy není postavena jenom na estetice,“ říká o Oroszově tvorbě český grafik Karel Míšek, který výstavu v Maďarském kulturním středisku uvedl. „Jeho díla jsou nesmírně inteligentní. Záleží také na divákovi, protože v té mnohovrstevnosti může číst každý něco jiného.“
Práce Istvána Orosze využívají těkavosti obrazů, které se samy vynořují a opět zanořují. Někdy je třeba se na dílo podívat z toho správného úhlu pohledu, například u anamorfóz, které se zobrazují pouze v zakřiveném zrcadle. „Používám techniky, které byly známé už v patnáctém, šestnáctém století. A dnešní svět se dá nahlížet z tolika úhlů pohledů, že mi přijde právě tato iluzorní výtvarná technika celkem na místě,“ poznamenává maďarský výtvarník.
Práce Istvána Orosze zasahuje ale i do jiných žánrů než grafiky, natočil také několik animovaných filmů. Sám sebe označuje za útočníka na lidské oko – často používá přezdívku Utisz (nikdo), vypůjčenou od bájného Odyssea, který díky ní přelstil a oslepil kyklopa Polyféma.
Výstava patří do podzimního programu, který Maďarské kulturní středisko připravilo k 200. výročí narození maďarského skladatele a klavírního virtuosa Ference Liszta. Projekt nazvaný Lis(z)tening to Hungary zahrnuje také přednášky a koncerty. Od 22. do 23.11. se v institutu koná 48hodinový maraton, během něhož si každý bude moci zahrát „toho svého Liszta“.