Na večírku Velkého Gatsbyho v české premiéře hraje elektro-jazz

Nejslavnější román představitele americké ztracené generace Francise Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby z roku 1925 je dostatečně známý nejen v knižní podobě, ale také díky filmovým adaptacím. Činohra Národního divadla moravskoslezského nyní přináší českou premiéru dramatizace.

Vypravěčem příběhu je Nic Carraway, který přijíždí pár let po první světové válce z amerického středozápadu do New Yorku, aby si vydělal peníze na burze. Usadí se na Long Islandu poblíž luxusní rezidence mladého tajemného milionáře Jaye Gatsbyho, který tam pořádá opulentní večírky. Nikdo přesně neví, jak k ohromnému bohatství, kterým překypuje, přišel. Jeho příběh přesně odráží atmosféru doby 20. let v Americe, kdy docházelo k převratným společenským změnám a uvolnění puritánské morálky.

„Tato doba přála podnikavým dobrodruhům, kteří se nebáli riskovat, a i když nedisponovali dobrým původem a rodinným majetkem, mohli si splnit svůj americký sen a něco ze sebe udělat. Otázkou je, jak a co. A tyto otázky si právě kladou oba naši hlavní hrdinové,“ uvedla dramaturgyně představení Dagmar Radová. Inscenační tým použil dramatizaci Rebekky Kricheldorfové, která ji roku 2011 vytvořila pro německé divadlo.

Podle režiséra Gábora je příběh stále aktuální. „Některé věci řeší lidé pořád dokola - jak si zařídit život, koho si vzít, jestli se rozvést. A zabývají se samozřejmě i majetkem,“ shrnul Peter Gábor. Právě prostřednictvím bohatství chtěl Gatsby získat zpátky svou lásku Daisy, která si v době, kdy byl ve válce, vzala bohatého nápadníka. Vypracuje se z chudáka na milionáře, přestěhuje se do její blízkosti a věří, že v novém postavení získá Daisy i nový smysl života. To se ale nenaplní a sen končí jeho tragickou smrtí.

Velký Gatsby není na divadle stejný jako ve filmu

Představitel Gatsbyho Ivan Dejmal připustil, že měl z námětu trochu obavy, a to i pod dojmem poslední filmové adaptace románu s Leonardem DiCapriem v hlavní roli. „Film se mi hrubě nelíbil. Jsem rád, že ta dramatizace je jiná, že divadlo má jiné prostředky než film,“ řekl.

Dej se odehrává v různorodém prostředí. Velké přestavby jeviště ale inscenátoři zavrhli. „Myslím, že jsme to vyřešili elegantně. Základní prostor je trochu extravagantní, přičemž charakteristika prostředí se vždy zpřítomňuje prostřednictvím postav a dialogů,“ popsala scénu dramaturgyně.

Francis Scott Fitzgerald použil pro označení optimistických a zdánlivě bezstarostných let po první světové válce termín jazzový věk. Vedle spisovatelů americké ztracené generace - označení pro ni zase vymyslela spisovatelka Gertrude Steinová - je tak zařazován i mezi hlavní představitele literatury jazzového věku. A jazz tvoří i hudební kulisu ostravského představení. Inscenátoři zvolili v současnosti populární elektro-swing.

V hlavních rolích se vedle Ivana Dejmala představí Izabela Firlová, Lucie Konočková, Jacob Erftemeijer nebo Robert Finta. Scénu vytvořil David Bazika, kostýmy navrhl Tomáš Kypta. V premiéře se Velký Gatsby představil v Divadle Jiřího Myrona 11. června.

3 minuty
Česká premiéra dramatizace Velkého Gatsbyho v Ostravě
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 6 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
před 12 hhodinami

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
včera v 10:00

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
včera v 08:00

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...