Birdman není ptákovina, ale filmový zážitek roku

"Dal ti tenhle život to, co sis přál?„ “Dal.„ “A co sis přál?„ “Abych se cítil být milovaný!" Kdysi byl Riggan Thomson velkou filmovou hvězdou, komiksovým superhrdinou Birdmanem. Teď zahořklý sedí v zatuchlé divadelní šatně, kde to páchne fiaskem a močí, a okolo zběsile poletují múzy na pokraji nervového zhroucení. Buď zničí všechno, co zbylo z jeho kariéry – nebo jim ještě ukáže!

Jak může člověk, který měl kdysi všechno, skončit na tak příšerném místě? Do téhle díry přece nepatří! Ale on se nechce smířit s tím, že vlastně neexistuje, že na něm nezáleží – že se na něj zapomnělo. Je ale v jeho ošoupané figuře ještě dost síly načechrat znovu peří a vzlétnout? Nebo je to jen planě snící ubožák, vyhaslá komiksová postava, jež se na sebe snaží upoceně upozornit svojí infantilní adaptací desítky let staré povídky představitele minimalismu Raymonda Carvera „O čem mluvíme, když mluvíme o lásce“ (která je pro divadelní dramatizaci absolutně vražedná).

Ať už je to jakkoli, Riggan, který vždycky toužil po respektu, uznání a hlavně lásce, napsal tuhle inscenaci, režíruje ji a hraje v ní jednu z hlavních rolí. Tohle je totiž jeho osobní téma. „Neexistuju. Vlastně tu ani nejsem,“ říká na jevišti a vy cítíte, jak to vlastně neříká za postavu, kterou hraje, ale za sebe a jak je odhodlaný udělat všechno proto, aby právě tohle nebyla pravda.

Mít životní roli je prostě riskantní. V lepším případě se od ní sice nikdy neodpoutáte, ale alespoň vám nekecá do života – v tom horším (Rigganově) se stane vaším alter egem, které prudí na každém kroku a cpe vás někam, kde už vlastně ani nechcete být. Kdysi byl Birdmanem a teď je Nonamem. Ale místo toho, aby vzal nějakou ublbanou reality show, kde by žil z oprašované minulosti, chce vystoupit na broadwayském divadelním jevišti. A risknout všechno tam, kde evidentně není doma a kam vlastně nepatří, což mu dává nepokrytě najevo divadelní kritička Timesů, která se jeho premiéru chystá vykostit, neboť Riggana štítivě pokládá jen za bývalého hollywoodského klauna v ptačím oblečku.

Ale tenhle chlapík, který už dávno ztratil parametry akčního hrdiny, je urputně zaťatý a hodlá se ještě alespoň jednou vrátit a předvést všem, kteří ho mají za odepsaného kokota, co všechno ještě dokáže. Možná proto, aby si potvrdil, že pořád je, řekl těm, které miluje, že je miluje, a využil poslední šanci udělat něco správného – něco, co stojí za to! Ochotně, okouzleně a rádi s ním jdete dlouhými, kamerovými jízdami, které akcentují kontinuitu a ignorují střih a jež neumí aranžovat nikdo lépe než režisér Iñárritu a kameraman Lubezki. K tomu vás provází přímočarý drum rytmus, k němuž autor hudby Antonio Sanchez nepotřebuje kapelu, a vy si připadáte jako Birdman, jenž vstal z popela a s proplešlou hlavou v baloňáku krouží nad Broadwayí mezi mrakodrapy. Tohle musíte zažít! Protože to je také tak trochu o vás…

Každý má (někde) svého Birdmana

Tenhle poslední snímek talentovaného Mexičana Alejandra Gonzáleze Iñárritua (Amores Perros – Láska je kurva, 21 gramů), elegantně oscilující mezi iluzí, snem a realitou, artem a mainstreamem, pravdivostí a povrchností a inteligentní komedií a psychologickým dramatem, je vrcholem jeho dosavadní tvorby. A podobně jako u jeho titulního hrdiny Riggana Thomsona tak trochu i comebackem režiséra, který po oslnivém debutu točil dál sice zajímavě, ale diváky ze sedadel už v poslední době tak intenzívně nezvedal.

Klíčem k zaslouženému úspěchu tohoto pozoruhodného filmu je dokonale vystavěný scénář s chytrými, vtipnými a vypointovanými dialogy, kde každá figura má své místo a každá replika svůj smysl a kontext. Své si tu odehrál každý z přesně obsazených herců, nicméně toto je především film Michaela Keatona, který si za něj už odnesl Zlatý glóbus. Jeho obsazení není náhodné, protože tu hrál vlastně sám sebe (viz jeho angažmá v Burtonově Batmanovi), a ve spodkách, paruce či kostýmu kultovního hrdiny přesvědčuje, že je skutečný herec a ne pouze marketingem vygenerovaná celebrita.

Úžasný výkon podává i sebestředný potížista, divadelní hvězda Edward Norton, dobře jim sekunduje Rigganova dcera Emma Stoneová, která se nedávno vrátila z odvykačky, i řada vedlejších postav, jež zalidňují chodby, šatny, jeviště i zákulisí St. James Theatre na 44. ulici, kde se drtivá část děje odehrává. Po Zlatém glóbu pro Keatona a za scénář je tu devět oscarových nominací. Budu držet palce, aby se zlato urodilo alespoň za film, scénář, režii, kameru, Nortona a Keatona.

Birdman je téměř dokonalý, komplexní film, vzbuzující dojem, jako by byl natočen takřka v přímém přenosu. Je to strhující, originální, působivý a pronikavě oslovující spektákl, jež nám přináší nečekané kouzlo filmové dokonalosti. Něco, co nás nepotkává často.

BIRDMAN. USA 2014, 119 min., české titulky, od 15 let, 2D. Režie: Alejadnro G. Iñárritu. Scénář: Alejandro G. Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Jr. Kamera: Emmanuel Lubezki. Hudba: Antonio Sanchez. Hrají: Michael Keaton (Riggan Thomson), Edward Norton (Mike Shiner), Emma Stoneová (Sam), Naomi Wattsová (Lesley), Zach Galifianakis (Jake), Andrea Riseboroughová (Laura), Amy Ryanová (Sylvia). V kinech od 22. ledna 2015.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 7 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...