Za návrat legendárních doubledeckerů si Londýn připlatil

Praha - Do ulic britské metropole se vracejí legendární dvoupodlažní autobusy s otevřenou zadní plošinou. Jenže za 8 prototypů vylepšených doubledeckerů městský dopravní podnik zaplatil 11,5 milionu liber, a podle některých kritiků tak byly autobusy předražené. Londýnský dopravní podnik ale tvrdí, že jakmile se začnou autobusy vyrábět sériově, zlevní. Pro město navíc neznamenají jen návrat legendy, nově budou mít hybridní pohon, což přispěje ke zlepšení kvality ovzduší v britské metropoli.

Doubledeckery se začaly stavět po druhé světové válce, aby nahradily do té doby vládnoucí trolejbusy. Starý dobrý Routemaster zmizel z londýnských ulic před sedmi lety. Poslední pravidelná linka 159 si po padesáti letech provozu svou derniéru odbyla 9. prosince 2005. Od té doby jezdily po Londýně modernější kloubové autobusy a nebo dvoupatráky, ale bez zadní naskakovací plošiny.

V roce 2012 nicméně legenda opět ožívá. Každý z osmi zbrusu nových autobusů vyšel londýnský dopravní podnik na 1,4 milionu liber, tedy sedmkrát víc, než by stál běžný doubledecker. „Jsou to prototypy, takže náklady jsou vysoké. Až je začneme vyrábět sériově, náklady pak budou nižší. Ale musíme na to postupně,“ uvedl šéf provozu londýnských autobusů Mike Weston.

Nové doubledeckery mají otevřenou zadní plošinu a jezdí v nich průvodčí, stejně jako tomu bývalo u jejich předchůdců. Splňují ale moderní bezpečnostní předpisy a dostanou se do nich i vozíčkáři. Na horní palubu vedou dvě schodiště místo jednoho. Největší změnou je ale hybridní elektropohon.

„Měli bychom přejít k elektrickým autobusům, abychom se vyhnuli znečištění. Každý rok zemřou v tomto městě předčasně asi 4 tisíce lidí, a to ne jen o několik týdnů, ale v průměru o 11 let. Musíme něco udělat s kvalitou ovzduší a takové autobusy nám s tím pomůžou,“ podotkl bývalý starosta Londýna Ken Livingstone.

Všech osm autobusů by mělo být v provozu do května, právě včas, aby uvítaly sportovní nadšence, kteří do Londýna přijedou kvůli Olympijským hrám.

2 minuty
Do Londýna se vrací legendární doubledeckery
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...