Ve třech tendrech na opravu D1 se utká 13 firem

Praha - Do tendrů na první tři stavby v rámci rekonstrukce D1 se přihlásilo 13 firem. Jsou mezi nimi například Metrostav, Dálniční stavby Praha, Skanska nebo Eurovia. Nabídky ke dvěma zbývajícím etapám oprav otevře Ředitelství silnic a dálnic ve středu. Pak ředitelství čeká posuzování nabídek. Pokud se žádný z uchazečů neodvolá, mohla by rekonstrukce první pětice vybraných úseků začít počátkem října.

„V tomto kole výběrového řízení se ŘSD zabývá kvalifikačními kritérii, nabídkovou cenu ředitelství zatím neřeší,“ informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Několik týdnů teď bude ředitelství hodnotit jednotlivé nabídky, pokud bude potřeba, vyzve jednotlivé uchazeče, aby svoji nabídku doplnili.

Druhé a závěrečné kolo výběrového řízení se podle ŘSD uskuteční po uplynutí zákonné lhůty pro odvolání, nejdříve to bude v průběhu srpna. V něm se už bude hodnotit nabídková cena a délka záruky. Tyto parametry jsou jedinými kritérii, která bude ředitelství podle zadávací dokumentace v tomto kole zohledňovat.

Jasno v tom, které firmy podaly nejzajímavější nabídky, by mělo být nejpozději v září. Samotná rekonstrukce by mohla začít 5. října, tedy alespoň v případě, že se žádná z firem neodvolá a že ředitelství dostane všechna potřebná povolení. „V současné době máme dvě pravomocná stavební povolení a máme jedno nepravomocné, které očekáváme, že bude vydáno v průběhu dnů nebo týdnů,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.

Rekonstrukce D1
Zdroj: ČT24/ŘSD

Rozšíření už nyní, tři pruhy v obou směrech až v roce 2050

Součástí rekonstrukce dálnice D1 má být rozšíření na každé straně o tři čtvrtě metru, položení nového povrchu a úprava středového dělícího pásu. Modernizace umožní v roce 2050 obousměrné rozšíření vozovky na tři jízdní pruhy.

Zatím ale přinese rekonstrukce nejstarší české dálnice řidičům spíše komplikace. Dopravní policie se obává toho, že by při opravách mohly vznikat až 13kilometrové kolony, které řidiče zdrží i několik hodin. I během opravy by měly auta po dálnici jezdit ve čtyřech pruzích, avšak užších, než je obvyklé. Policie pak chce napomoci například tím, že případné nehody bude řešit ve zrychleném řízení. Přesto se odborníci dopadů rekonstrukce obávají. „Jakákoliv větší havárie způsobí vyřazení dálnice z provozu na dlouhou dobu,“ obává se prorektor ČVUT Petr Moos.

Po D1 se jezdí již od 70. let

Rekonstrukce dálnice D1 je nezbytná. Loni v červnu se například na 52. kilometru dálnice ve směru na Brno vytvořil několik centimetrů vysoký schod. Několik motoristů si na něm dokonce poškodilo své automobily. Odborníci z dopravní fakulty ČVUT upozorňují, že další odklad rekonstrukce by znamenal jen zhoršování stavu nejstarší české dálnice.

Snahy o výstavbu dopravní tepny spojující Prahu s Brnem se objevily už za první republiky. První práce pak začaly za okupace, kdy se začalo stavět několik mostů. Na konci války však byla výstavba zastavena. S výstavbou nynější dálnice D1 se začalo až v roce 1967. První 21kilometrový úsek z Prahy do Mirošovic pak byl uveden do provozu v roce 1971. K finálnímu propojení české a moravské metropole nakonec došlo až v roce 1980.

2 minuty
O opravu prvních tří úseků D1 má zájem 13 firem
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB nakoupila testovací portfolio digitálních aktiv za milion dolarů

Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla centrální banka.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Cla na levné balíky z Číny budou již příští rok, rozhodli ministři EU

Unijní ministři financí se ve čtvrtek v Bruselu dohodli, že co nejdříve v roce 2026 zavedou cla na balíky s nízkou hodnotou přicházející do zemí Evropské unie. Tento krok zasáhne i čínské on-line prodejce Shein nebo Temu. Původní plán spočíval ve zrušení osvobození od cla pro balíky v hodnotě nižší než 150 eur (přes 3600 korun) až v roce 2028. Miliardy balíků přicházejících do EU převážně z Číny však vyvolaly negativní reakci podniků a vznikl tlak na politiky, aby jednali rychleji, poznamenala agentura Reuters.
před 9 hhodinami

Polovinu Mafry odkoupí miliardář Tykač, píší Seznam Zprávy

Polovinu mediální společnosti Mafra podle Seznam Zpráv (SZ) koupí od Kaprainu finančník Pavel Tykač, jehož hlavní byznys je v energetice a který vlastní i fotbalovou Slavii. Transakce je podle zdrojů serveru dohodnuta a bude oznámena v brzké době.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Výroba aut v Česku se mění

Výroba automobilů v Česku se mění, například kolínský závod společnosti Toyota přestal vyrábět vozy pouze se spalovacím motorem. Nahradí je novým hybridním modelem a produkovat tak bude už jen hybridy. O takové modely mají Češi stále větší zájem a víc kupují i čistě elektrická auta. Na ty se už v Česku soustředí Škoda Auto a Hyundai – za první tři čtvrtletí letošního roku vyrobily 162 tisíc vozů. Škoda Auto ještě víc – podle automobilky zároveň rostou i prodeje. „Rosteme velmi výrazně speciálně v sekci elektromobilů, roste celý trh,“ uvedl vedoucí pro český trh ze Škody Auto Jiří Maláček. I přesto je zájem o čistě elektrické vozy v Česku stále malý, na celkových prodejích se podílí jen asi pěti a půl procenty.
před 18 hhodinami

Vláda se chce ucházet o vybudování české AI Gigafactory

Vláda schválila záměr ucházet se u Evropské komise o projekt takzvané AI Gigafactory. Česko předloží oficiální žádost v prvním čtvrtletí příštího roku. Hodnota obřího evropského datového centra pro AI je okolo devadesáti miliard korun, třicet pět procent by mělo jít z evropských nebo národních zdrojů, zbytek má zaplatit soukromý investor. O schválení záměru informovalo po zasedání kabinetu ministerstvo průmyslu a obchodu.
12. 11. 2025

Vláda v demisi předložila sněmovně návrh rozpočtu

Vláda v demisi na středečním jednání rozhodla mimo jiné o tom, že vyhoví požadavku vznikající koalice ANO, SPD a Motoristů a nově zvolené sněmovně pošle návrh státního rozpočtu na příští rok. Je identický s původním návrhem z konce září. Rozhodnutí bylo podle premiéra v demisi Petra Fialy (ODS) přijato jednomyslně. Končící kabinet podle Fialy krok učinil ve chvíli, kdy je ve sněmovně ustaven patřičný výbor. Ve večerních hodinách už byl rozpočet i s přílohami k dispozici na webu sněmovny.
12. 11. 2025Aktualizováno12. 11. 2025

Hospodářský výbor povede SPD, rozpočtový Motoristé

Většina sněmovních výborů z celkem osmnácti má ve středu nově zvolené předsedy a místopředsedy. V čele hospodářského sněmovního výboru stane Radim Fiala za SPD. Hnutí získalo i vedení petičního výboru. Poslanec Vladimír Pikora (Motoristé) bude předsedat rozpočtovému výboru. Hnutí ANO bude předsedat zahraničnímu výboru, který povede Radek Vondráček. Předsedy výborů musí v jejich funkcích potvrdit ještě plénum sněmovny. Piráti kandidující na místopředsedy sněmovních výborů v žádné volbě neuspěli.
12. 11. 2025Aktualizováno12. 11. 2025

Haas vytýká ANO změny názorů na návrh rozpočtu. Juchelka nechce provizorium

„V rozpočtu určitě není o sto miliard míň,“ odmítá kritiku hnutí ANO člen sněmovního mandátového a imunitního výboru Karel Haas (ODS). Tvrdí, že ANO změnilo od voleb názor na návrh rozpočtu na příští rok „minimálně pětkrát až desetkrát“. Připouští, že je schopen se bavit o výhradách Národní rozpočtové rady. Poslanec ANO Aleš Juchelka v Událostech, komentářích prohlásil, že v návrhu rozpočtu chybí 15 miliard v příjmech a 85 miliard, které prý schází třeba resortům práce a sociálních věcí, školství či zdravotnictví. Nechce prý, aby Česko bylo v rozpočtovém provizoriu. Diskusí provázel Daniel Takáč.
12. 11. 2025
Načítání...