Evropská komise zastavila řízení pro porušení evropského práva, které proti Česku vedla kvůli prodloužení mýtné smlouvy s firmou Kapsch z roku 2016. Podle ministerstva dopravy Komise vůči Česku v této kauze žádné důsledky nevyvodila. Jediným reálným dopadem několikaleté záležitosti tak zůstává pokuta milion korun, kterou antimonopolní úřad ministerstvu udělil.
Spor o prodloužení smlouvy s Kapschem dopadl pro Česko dobře. Brusel zastavil řízení
Ministerstvo dopravy prodloužilo v roce 2016 s rakouskou firmou Kapsch smlouvu o další tři roky bez veřejné soutěže. Stížnost na postup státu podala společnost SkyToll, která se na konci letošního roku stane novým provozovatelem mýta.
Evropská komise vedla řízení s Českem od února 2017. Státu vyčítala, že nového provozovatele mýtného systému nevybíral v rámci veřejného výběrového řízení, místo toho prodloužil smlouvu s původním dodavatelem.
Ministerstvo dopravy tehdy podepsalo dodatek, který prodlužoval smlouvu, netradičně v neděli. Úřad nestihl najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Resort svůj postup hájil tím, že potřeboval dostatek času pro realizaci řádné otevřené soutěže a následné převzetí mýtného systému novým provozovatelem.
Takové řešení se ale nelíbilo slovenskému výběrčímu mýta, společnosti SkyToll, která se o provoz mýta v Česku také ucházela. Firma podala stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a následně i k Evropské komisi. ÚOHS tehdy udělil státu pokutu milion korun.
V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což je meziročně téměř o čtyři procenta více. Za 12 let fungování mýtného systému stát na mýtném vybral více než 98,7 miliardy korun.
- Zakázku na nového provozovatele dokončilo ministerstvo loni, vítězem se stalo konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.
- Na konci letošního roku tak vystřídá Kapsch, který mýto v Česku spravoval od roku 2007.
- Zdroj: ČTK