Bratislava – Slovenští spotřebitelé by si byli ochotní za domácí potraviny i připlatit, obchody jim jich ale moc nenabízejí. Země totiž 60 procent potravin dováží, a v rámci Evropské unie tak patří mezi nejméně soběstačné. Podle zemědělců za vším stojí zásahy bruselské administrativy, která dotace nerozděluje spravedlivě.
Slováci jedí domácí potraviny méně a méně
„Potravinovou bezpečnost Slovenska hodnotíme jako alarmující, protože klesla již na úroveň 47 procent, což Slovensko řadí v Evropské unii na úplný chvost,“ varoval mluvčí Slovenské zemědělské a potravinářské komory Stanislav Němec. Závislost na dovozu agrovýrobků přitom meziročně stoupá. Za první tři čtvrtletí loňského roku dovezlo slovensko potravinářské výrobky ve výši 2,6 miliardy eur, což je ve srovnání se stejným obdobím v roce 2009 nárůst o 13 procent.
Mistr zemědělství Zsolt Simon si určité nedostatky uvědomuje, soběstačnost však tak tristně nevidí. „V mnoha oblastech jsme konkurenceschopní. Bude úkol pro příští tři roky, abychom začali marketingem, aby slovenský spotřebitel kupoval slovenské výrobky,“ uvedl ministr.
Chtějí, nebo nechtějí Slovácí své potraviny?
Podle Stanislava Němce Slováci nepatří při nákupu potravin mezi vlastence a řídí se zejména cenami. Takovému tvrzení ovšem odporují výsledky průzkumu veřejného mínění od společnosti GfK Slovakia, které nedávno citoval slovenský deník SME. Podle nich až 72 procent Slováků deklaruje, že by byli ochotní si připlatit za domácí výrobek, i kdyby byl dražší než stejné zboží z dovozu.
Na Slovensko se v současnosti v hojné míře dovážejí i takové potraviny, jako je hrách nebo čočka. Podle zemědělců je potřeba, aby bylo slovenské zastoupení v Bruselu aktivnější a vylobbovalo pro svou zemi lepší podmínky.
Dovoz potravin se přitom logicky promítá i do jejich cen. Podle žebříčku spotřebitelských cen, který na konci června zveřejnil evropský statistický úřad Eurostat, platí Slováci za jídlo a pití nejvyšší částky v zemích Evropské unie. „Vyšší ceny potravin na Slovensku než u sousedů mohou být ovlivněné menším trhem, a tím pádem slabším konkurenčním bojem obchodníků,“ citovaly Hospodárské noviny analytičku Poštové banky Evu Sadovskou.