Škodovka prodává stále více aut, vděčí za to především Číně

Mladá Boleslav - Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto prodala v prvním pololetí téměř 380 tisíc aut. Jedná se o 15 procent více než v loňském roce. Největší zásluhu na tom má především Čína, kde firma prodala přes 84 tisíc aut. V Česku prodej meziročně stoupl o 16,6 procenta na zhruba 30 tisíc aut. Druhým největším odbytištěm české značky po Číně je i nadále Německo. V prvním pololetí se tam prodalo 58 tisíc vozů. Kvůli loňskému šrotovnému je ale tento údaj meziročně neporovnatelný.

Sázka na Čínu se tak Škodovce vyplácí. Její prodej zde raketově roste, proti loňsku o 83 procent. Jen v červnu škodovku koupilo přes 15 tisíc Číňanů. Nejvíce šly na odbyt vozy Octavia. „Čínský trh je stále rostoucím trhem a bylo naše správné rozhodnutí před čtyřmi lety, že jsme se odhodlali k lokální výrobě,“ uvedl Jaroslav Černý, mluvčí Škoda Auto.

Škoda v Číně zavádí nové lokalizované modely, což se jí vyplácí

2 minuty
Škodovce se dařilo
Zdroj: ČT24

Podle Petra Korbela, odborníka na automobilový průmysl, je růst tažen jednak čínskou poptávkou, ale také tím, že zde Škoda uvádí nové lokalizované modely: „Tím pádem se rozšiřuje spektrum zákazníků.“

Škodovce se daří i v západní Evropě. Ve Velké Británii zvýšila prodej o 60 procent a ve Španělsku o polovinu. „Tento trend se netýká Německa, kde se markantně projevil vliv šrotovného v loňském roce, takže není možné tyto dva roky nebo tato dvě pololetí srovnávat. Ale jinak západní Evropa, co se týče prodejů, roste. Je vidět, že se trhy zotavily,“ dodal Černý.

Podle Černého navíc bylo potřeba upravit výrobu v Kvasinách u modelů Superb a Yeti, kde byla poptávka po těchto modelech vyšší, než Škodovka očekávala. Zde došlo k úpravě také v podobě mimořádných směn. Ani přes rekordní pololetní čísla si ale vedení Škoda Auto netroufne odhadnout, kolik aut prodají za celý rok.

Většina automobilek má přitom v Evropě problémy. Už tři měsíce po sobě jim prodej aut klesá. Třeba v Itálii o 20 procent a v Německu dokonce o 30 procent.

Petr Korbel, odborník na automobilový průmysl:

„Čísla klesají, protože skončilo šrotovné, ale není to tak dramatické. Lépe se prodávají drahá auta. Automobilky si sice stěžují, ale zase tak špatně na tom nejsou.“

  • Škodovka v Číně autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/984/98340.jpg
  • Škoda Auto zahájila 9. listopadu v závodě Kvasiny na Rychnovsku sériovou výrobu modelu Superb Combi. autor: Alexandra Mlejnková, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1227/122624.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...