Mladá Boleslav – Bílá fabie, která dnes sjela z montážní linky v hlavním závodě Škody Auto, se stala miliontým vyrobeným vozem značky Škoda. Stalo se tak úplně poprvé, kdy se této automobilce podařilo vyrobit milion aut za jeden rok. A firma plánuje další růst, do roku 2018 chce zvýšit prodej na minimálně 1,5 milionu vozů ročně.
Škoda poprvé vyrobila milion aut za jeden rok
„Poprvé ve své 119leté historii dnes Škoda Auto dosáhla magické hranice jednoho milionu vozů vyrobených za jeden rok,“ uvedl předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland. Základem růstu produkce a odbytu je podle něj největší modelová nabídka v historii značky.
V roce 2010 se automobilce podařilo výrazně obnovit škálu svých vozů a zároveň rozšířila i některé oblasti podniku, zejména hlavní výrobní závod v Mladé Boleslavi. Od roku 1991, kdy automobilka vyráběla pouze model Favorit, vzrostly dodávky zákazníkům Škody na šestinásobek. Nyní má sedm modelových řad a více než 40 modelových variant.
„Důležitým pilířem růstu bylo v posledních letech etablování značky na nových, zejména mimoevropských trzích. Na počátku 90. let byla česká automobilka ještě jednostranně zaměřena na domácí trh a země střední a východní Evropy. Dnes Škoda prodává své produkty ve více než 100 zemích celého světa,“ uvedla automobilka.
Za čtyři roky by Škoda chtěla vyrobit ještě o půl milionu aut víc. Zda se to podaří, není jisté. Značce se totiž nedaří v Indii a na důležitém ruském trhu je situace kvůli rusko-ukrajinské krizi stále napjatá. V září tam podnik dokonce musel na dva týdny přerušit výrobu.
Podívejte se, v jakých škodovkách jsme jezdili
Už čtyři roky je nejsilnějším trhem Škody Čína, kde vyrábí šest svých modelů. V prvních 11 měsících letošního roku přispěl čínský trh k celkovým prodejům značky zhruba jednou čtvrtinou. Kromě Číny, Ruska a Indie vyrábí Škoda své vozy také na Slovensku, v Kazachstánu a na Ukrajině.
Mladoboleslavská automobilka v prvních devíti měsících letošního roku zvýšila provozní zisk meziročně o tři čtvrtiny na 651 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 18 miliard Kč. Tržby se zvýšily o 19,3 procenta na 8,8 miliardy eur (244 miliard Kč). Vedle zvýšení počtu prodaných aut přispělo ke zlepšení výsledku snížení výrobních nákladů a kombinace dalších efektů. Prvních devět měsíců roku 2013 bylo ovlivněno i náběhem výroby nové generace modelu Octavia, který je nejprodávanější řadou.