Řetězce mají velkou vyjednávací sílu, kterou zneužívají

Praha - Obchodní řetězce mají na českém maloobchodním trhu tak významné postavení, že mohou diktovat svým dodavatelům téměř jakékoli podmínky. Dodavatelé se jim převážně vždy podřídí, někdy i za cenu toho, že své zboží prodávají s minimálním nebo nulovým ziskem či ho dotují. Pro mnohé potravinářské firmy neexistuje jiná alternativa, než dodávat zboží velkým obchodníkům, pokud chtějí udržet objem výroby a zůstat součástí trhu. Vyplývá to z anonymního průzkumu nevládní organizace Ekumenická akademie mezi 30 dodavateli potravin.

Zneužívání nerovného postavení vůči svým dodavatelům se projevuje na způsobu vyjednávání smluv, vynucování poplatků nebo tlakem na nižší ceny. Dodavatelé jsou například postaveni před hotovou smlouvu, do které nesmí nijak zasahovat a musí se jí podřídit, tvrdí průzkum. Smlouvy jsou jednostranně výhodné pouze pro řetězce, stejně tak sankce jsou uplatňovány jednostranně - na dodavatele.

Mezi obchodní kulturou řetězců jsou ale velké rozdíly, nejhorší situace je u diskontních prodejen.

Řetězce podle studie přenášejí na dodavatelské firmy svá obchodní rizika, například špatné naplánování objemu potravin pro propagační akci, a své náklady. Dodavatelé nemají nad platbami kontrolu, řetězce jim je strhávají automaticky zápočtem z vystavených faktur, uvádí materiál. Například dodavatelům účtují vývoj obalů pro svou privátní značku, nákup strojů na výrobu obalů či na propagaci výrobků.  

Podle průzkumu řetězce vydělávají především na široké škále bonusů a pokut. V mnoha případech nemají dodavatelské firmy s obchodníky uzavřené písemné smlouvy. Dodavatelé se tak nemohou bránit případným sporům.

obrázek
Zdroj: ČT24

Dřívější pojmy jako regálovné a zalistovací poplatky dnes nahradily právě různé bonusy. „Podle některých výrobců je kvůli tlaku firem nutné sahat i po méně kvalitních surovinách, především v oblasti nebalených a pultových potravin. Na maloobchodním trhu je také stále méně firem, přežijí jen ty velké. V konečném důsledku se tak můžeme kvůli praktikám obchodníků dočkat vyšších cen a mnohem menší rozmanitosti produktů,“ uvedla Barbora Mrázková z Ekumenické akademie.  

Z výsledků průzkumu vyplývá, že tuzemští obchodníci tlačí dodavatele do velmi nevýhodných cenových podmínek a tento tlak na cenu se dále přenáší dodavatelským řetězcem.

Aby přežili omezují výrobci potravin investice a inovace, šetří v oblasti mezd, pracovních podmínek a surovin, přidávají na efektivitě a intenzitě výroby či pěstování.

Prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Marta Nováková však upozorňuje, že  výsledky výzkumu neříkají nic o tom, podle jaké metodiky tento průzkum probíhal. Proto se tyto výsledky jeví jako hodně diskutabilní. „Rádi bychom věděli, co za tím je, rétorika připomíná rétoriku potravinařské komory,“ říká Nováková. A upozorňuje, že vzorek třech desítek dodavatelů v situaci, kdy jich je na trhu několik tisíc až desítek tisíc, je příliš malý na to, aby průzkum měl patřičnou vypovídací hodnotu.

  • "Já zcela vylučuji, že by si řetězce diktovaly podmínky, ty jsou dány vzájemnými dohodami. V Česku je navíc velmí nízká koncenterace na straně obchodu, neboť tři největší nemají ani 30 procent trhu, ale naopak tři největší dodavatelé ovládají přes 70 procent trhu, takže je to spíše o tom, že si vybírají dodavatelé, komu budou dodávat," konstatuje prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Marta Nováková.
obrázek
Zdroj: ČT24

I menší dodavatelé si mohou podle ní vybrat, komu budou dodávat, protože kromě velkých řetězců je tady řada českých subjektů, kteří nemají takovou sílu a mají komu dodávat. „A dokážu si představit, že menší dodavatelé přežijí i bez dodávek pro velké řetězce. Oni, ti malí mají jiný problém, nejsou schopni vyrábět v adekvátním objemu nebo zajistit logistiku svých dodávek, jak potřebuje řetězec. Je potřeba, asi se ti malí spojili a hledali úsporu svých nákladů v tom, že budou spolupracovat,“ vysvětluje Nováková.

„Obchodníci mohou chtít poplatek za něco, pokud tomu dají protihodnotu. A tou je jakýkoliv marketing, jako například upozornění nebo letáky. Tam je vždy uveden konkrétní výrobek a dodavatel. Kdyby se o tento marketing nestaraly řetězce, museli by si to výrobci zařídit sami, a to by je vyšlo dráž,“ upozorňuje Nováková.

Dodavatelsko-odběratelské vztahy v ČR reguluje zákon o významné tržní síle. Jeho novelu, proti které obchodníci protestují, nyní projednává sněmovna. Řetězcům nyní hrozí za zneužití tržní síly pokuta až deset milionů korun nebo trest v hodnotě deseti procent z obratu. Vztahy mezi dodavateli a obchodníky má také zlepšit nově založená Iniciativa pro férový obchod (IPFO), která prosazuje zásady správné obchodní praxe.    

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 1 hhodinou

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 20 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
včera v 14:47

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
19. 12. 2025
Načítání...