Používání mobilu vyjde v ČR mnohem dráž než v EU, spočítala spotřebitelská organizace

Tarify mobilních operátorů v Česku jsou podle organizace Telefonující.cz až o 79 procent dražší, než je průměr EU. Předražená jsou zejména mobilní data a tarify s malými objemy volání a SMS, uvedla spotřebitelská organizace Telefonující.cz. Operátoři se ale brání tím, že v Česku se musí platit vysoké poplatky a že průměrná měsíční útrata za volání je o třetinu nižší než v Německu nebo Rakousku.

Za vysoké ceny podle zástupců organizace mohou dvouleté úvazky, vysoké marže, absence čtvrtého operátora i extrémně velké rozdíly v nabídkách pro koncové spotřebitele a firmy. „Neupíráme operátorům právo na poskytování podpultových cen, ale my chceme dosáhnout snížení ceníkových tarifů,“ řekl předseda organizace Svatopluk Bartík.

Operátoři se podle výkonného ředitele Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiřího Grunda nebrání srovnání cen, ale při srovnání by se mělo na cenovou problematiku nahlížet komplexně. „V Česku platí operátoři jedny z nejdražších poplatků za využívání frekvenčního spektra. Jsou až čtyřikrát vyšší než například ve Finsku či v Německu. Tento poplatek je náklad operátorů, který se promítá v cenách,“ uvedl.

Průměrná měsíční útrata za volání na obyvatele je přitom podle asociace v Česku 13 eur (cca 351 korun). V Německu je to 20 eur a v Rakousku 21 eur.

obrázek
Zdroj: ČT24

Telefonující.cz srovnali veřejně dostupné nabídky operátorů v celé Evropě. Vytvořili čtyři typické skupiny spotřebitelů, které srovnávali. Vyšlo jim, že čtyřčlenná rodina v Česku zaplatí za volání a data 2499 korun, v EU průměrně 1994 korun. Matka samoživitelka v Česku zaplatí za volání a data pro sebe a telefonování a SMS dítěte 1298 korun, v EU 760 korun. Důchodkyně v Česku dá za volání 549 korun, v Evropě 372 korun. Obchodní cestující v Česku zaplatí 1599 korun, v EU průměrně 891 korun.

Organizace proto chystá podnět pro Evropskou komisi a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže za takzvané podbízivé ceny. Od toho si slibuje zákaz podnákladových cen a odstranění jedné z příčin neférově vysokých cen pro koncové spotřebitele.

Telefonující.cz se označuje za sdružení zákazníků mobilních operátorů, které se snaží zlepšit postavení spotřebitelů a snížit ceny mobilních služeb na úroveň obvyklou v Evropské unii. Zástupci sdružení uvedli, že evidují 800 zájemců o členství a registraci sdružení chtějí dokončit v řádu týdnů.

Vysoké ceny volání a dat v poslední době kritizují i někteří politici. Neřešení problému bylo jedním z důvodů odvolání ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD). Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) se chce zasadit o rychlé přijetí novely telekomunikačního zákona, která zvýší ochranu spotřebitele a rozšíří pravomoci ČTÚ a vytvoří tlak na pokles cen mobilních dat. Nyní tato novela míří do Poslanecké sněmovny. Operátoři ale tvrdí, že novela ceny pro zákazníky nesníží, protože zvýšení pokut firmám bude působit opačně. 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zároveň v pondělí informoval, že zahájí vlastní prošetření trhu mobilních operátorů s cílem zjistit, zda na trhu neexistuje kartel nebo někdo nezneužívá svou dominanci. Český telekomunikační úřad rovněž nyní provádí kriteriální analýzu trhu s mobilními daty s ohledem na to, co by se dalo zlepšit.