Pilot Lufthansy: Vydělám 110 000 euro a zasloužím si to

Berlín - Stát se pilotem je snem mnoha dětí i dospělých. Toto povolání má dobrý zvuk a jako nadstandardní se hodnotí i peníze, které se v daném oboru dají vydělat. Piloti německé aerolinky Lufthansa ale chtějí víc - především víc jistoty. Nejsou to jen čísla na výplatní pásce, kvůli kterým letadla zůstanou následující tři dny v hangárech. Německý deník Die Welt vyzpovídal pilota německého dopravce Markuse Wahla, aby poodhalil hlavní důvody stávky.

Markus Wahl je 34letý pilot německé Lufthansy. V kokpitu letounu Boeing 777 stráví 80 hodin měsíčně a navštíví destinace z celého světa. Být pilotem je pro něj stále to nejlepší povolání. Potvrzuje, že jde o dobře placené zaměstnání, na druhou stranu je velmi stresující.

Pro výpočet počtu hodin v práci se obecně používá pouze čas letu. Jak ale Wahl upozorňuje, příprava a následné úkony po přistání celkovou pracovní dobu mnohdy až ztrojnásobí.

Za rok vydělám tři miliony a zasloužím si je

„Vydělávám 110 000 euro za rok (lehce přes 3 miliony korun). Mám pocit, že vzhledem k fyzické a psychické zátěži si to i zasloužím,“ podotýká pilot Wahl s tím, že náročné jsou neustálé časové posuny, změny klimatu a nestálá pracovní doba.

Piloti jsou prý permanentně ohroženi i možnou ztrátou zaměstnání kvůli neustálým testům, které se konají čtyřikrát ročně. Je samozřejmé, že se to neděje pouze v Německu, ve stejné situaci jsou i čeští piloti – pokud již nejsou schopní létat kvůli zdravotnímu stavu, jsou mnohdy umístěni na jinou pozici a o práci nepřijdou. Jde totiž o jejich cennné zkušenosti, které mohou poskytnout například nováčkům.

Více o dané problematice čtete ZDE.

Plat pilota u ČSA: Konkrétní výše platu dopravního pilota se odvíjí od délky odsloužených let. „U mladého pilota v Českých aeroliniích začíná těsně nad 50 tisíci korunami, u zkušených kapitánů může překročit i 100 tisíc korun za měsíc,“ řekl pro server Týden.cz Stanislav Fiala z Českého sdružení dopravních pilotů.

Plat německého pilota se logicky odvíjí od průměrného příjmu. Roční hrubá mzda v Německu se pohybuje zhruba na 45 800 euro (1,3 milionu korun). Měsíčně to vychází kolem 108 tisíc korun. (Čerpáno z: OECD, Tax Database, Taxation on Wage Income)

Stávka pilotů německé Lufthansy
Zdroj: ČTK/AP/Michael Probst

Se svým vzděláním jsou piloti úzce orientováni, „upíchnout“ se v jiném odvětví je téměř nemožné – s výjimkou podnikání. Létat proto chtějí tak dlouho, jak to jen půjde. Lufthansa nabízí odchod do důchodu předčasně – v 55 letech se zachováním plného důchodu. Tuto možnost však pro nově příchozí piloty už německý dopravce nabízet rozhodně nechce.

„Když se podívám, jak náročnou práci dělám, tak z vedení společnosti necítím jistotu. To je velmi stresující,“ zakončil Wahl diskusi pro deník.

Více o stávce a jejím průběhu čtěte ZDE.

Když se chci stát pilotem:

  • Dobrá znalost matematiky a fyziky
  • Koncentrace
  • Dobrá znalost angličtiny
  • Samozřejmě je nutný perfektní zdravotní stav
  • Nutné jsou i finanční prostředky - vystudování stojí 70 000 euro (zhruba 2 miliony korun)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
před 56 mminutami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 2 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 7 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 21 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025
Načítání...