Pilot Lufthansy: Vydělám 110 000 euro a zasloužím si to

Berlín - Stát se pilotem je snem mnoha dětí i dospělých. Toto povolání má dobrý zvuk a jako nadstandardní se hodnotí i peníze, které se v daném oboru dají vydělat. Piloti německé aerolinky Lufthansa ale chtějí víc - především víc jistoty. Nejsou to jen čísla na výplatní pásce, kvůli kterým letadla zůstanou následující tři dny v hangárech. Německý deník Die Welt vyzpovídal pilota německého dopravce Markuse Wahla, aby poodhalil hlavní důvody stávky.

Markus Wahl je 34letý pilot německé Lufthansy. V kokpitu letounu Boeing 777 stráví 80 hodin měsíčně a navštíví destinace z celého světa. Být pilotem je pro něj stále to nejlepší povolání. Potvrzuje, že jde o dobře placené zaměstnání, na druhou stranu je velmi stresující.

Pro výpočet počtu hodin v práci se obecně používá pouze čas letu. Jak ale Wahl upozorňuje, příprava a následné úkony po přistání celkovou pracovní dobu mnohdy až ztrojnásobí.

Za rok vydělám tři miliony a zasloužím si je

„Vydělávám 110 000 euro za rok (lehce přes 3 miliony korun). Mám pocit, že vzhledem k fyzické a psychické zátěži si to i zasloužím,“ podotýká pilot Wahl s tím, že náročné jsou neustálé časové posuny, změny klimatu a nestálá pracovní doba.

Piloti jsou prý permanentně ohroženi i možnou ztrátou zaměstnání kvůli neustálým testům, které se konají čtyřikrát ročně. Je samozřejmé, že se to neděje pouze v Německu, ve stejné situaci jsou i čeští piloti – pokud již nejsou schopní létat kvůli zdravotnímu stavu, jsou mnohdy umístěni na jinou pozici a o práci nepřijdou. Jde totiž o jejich cennné zkušenosti, které mohou poskytnout například nováčkům.

Více o dané problematice čtete ZDE.

Plat pilota u ČSA: Konkrétní výše platu dopravního pilota se odvíjí od délky odsloužených let. „U mladého pilota v Českých aeroliniích začíná těsně nad 50 tisíci korunami, u zkušených kapitánů může překročit i 100 tisíc korun za měsíc,“ řekl pro server Týden.cz Stanislav Fiala z Českého sdružení dopravních pilotů.

Plat německého pilota se logicky odvíjí od průměrného příjmu. Roční hrubá mzda v Německu se pohybuje zhruba na 45 800 euro (1,3 milionu korun). Měsíčně to vychází kolem 108 tisíc korun. (Čerpáno z: OECD, Tax Database, Taxation on Wage Income)

Stávka pilotů německé Lufthansy
Zdroj: ČTK/AP/Michael Probst

Se svým vzděláním jsou piloti úzce orientováni, „upíchnout“ se v jiném odvětví je téměř nemožné – s výjimkou podnikání. Létat proto chtějí tak dlouho, jak to jen půjde. Lufthansa nabízí odchod do důchodu předčasně – v 55 letech se zachováním plného důchodu. Tuto možnost však pro nově příchozí piloty už německý dopravce nabízet rozhodně nechce.

„Když se podívám, jak náročnou práci dělám, tak z vedení společnosti necítím jistotu. To je velmi stresující,“ zakončil Wahl diskusi pro deník.

Více o stávce a jejím průběhu čtěte ZDE.

Když se chci stát pilotem:

  • Dobrá znalost matematiky a fyziky
  • Koncentrace
  • Dobrá znalost angličtiny
  • Samozřejmě je nutný perfektní zdravotní stav
  • Nutné jsou i finanční prostředky - vystudování stojí 70 000 euro (zhruba 2 miliony korun)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...