Berlín - Stát se pilotem je snem mnoha dětí i dospělých. Toto povolání má dobrý zvuk a jako nadstandardní se hodnotí i peníze, které se v daném oboru dají vydělat. Piloti německé aerolinky Lufthansa ale chtějí víc - především víc jistoty. Nejsou to jen čísla na výplatní pásce, kvůli kterým letadla zůstanou následující tři dny v hangárech. Německý deník Die Welt vyzpovídal pilota německého dopravce Markuse Wahla, aby poodhalil hlavní důvody stávky.
Pilot Lufthansy: Vydělám 110 000 euro a zasloužím si to
Markus Wahl je 34letý pilot německé Lufthansy. V kokpitu letounu Boeing 777 stráví 80 hodin měsíčně a navštíví destinace z celého světa. Být pilotem je pro něj stále to nejlepší povolání. Potvrzuje, že jde o dobře placené zaměstnání, na druhou stranu je velmi stresující.
Pro výpočet počtu hodin v práci se obecně používá pouze čas letu. Jak ale Wahl upozorňuje, příprava a následné úkony po přistání celkovou pracovní dobu mnohdy až ztrojnásobí.
Za rok vydělám tři miliony a zasloužím si je
„Vydělávám 110 000 euro za rok (lehce přes 3 miliony korun). Mám pocit, že vzhledem k fyzické a psychické zátěži si to i zasloužím,“ podotýká pilot Wahl s tím, že náročné jsou neustálé časové posuny, změny klimatu a nestálá pracovní doba.
Piloti jsou prý permanentně ohroženi i možnou ztrátou zaměstnání kvůli neustálým testům, které se konají čtyřikrát ročně. Je samozřejmé, že se to neděje pouze v Německu, ve stejné situaci jsou i čeští piloti – pokud již nejsou schopní létat kvůli zdravotnímu stavu, jsou mnohdy umístěni na jinou pozici a o práci nepřijdou. Jde totiž o jejich cennné zkušenosti, které mohou poskytnout například nováčkům.
Více o dané problematice čtete ZDE.
Plat pilota u ČSA: Konkrétní výše platu dopravního pilota se odvíjí od délky odsloužených let. „U mladého pilota v Českých aeroliniích začíná těsně nad 50 tisíci korunami, u zkušených kapitánů může překročit i 100 tisíc korun za měsíc,“ řekl pro server Týden.cz Stanislav Fiala z Českého sdružení dopravních pilotů.
Plat německého pilota se logicky odvíjí od průměrného příjmu. Roční hrubá mzda v Německu se pohybuje zhruba na 45 800 euro (1,3 milionu korun). Měsíčně to vychází kolem 108 tisíc korun. (Čerpáno z: OECD, Tax Database, Taxation on Wage Income)
Se svým vzděláním jsou piloti úzce orientováni, „upíchnout“ se v jiném odvětví je téměř nemožné – s výjimkou podnikání. Létat proto chtějí tak dlouho, jak to jen půjde. Lufthansa nabízí odchod do důchodu předčasně – v 55 letech se zachováním plného důchodu. Tuto možnost však pro nově příchozí piloty už německý dopravce nabízet rozhodně nechce.
„Když se podívám, jak náročnou práci dělám, tak z vedení společnosti necítím jistotu. To je velmi stresující,“ zakončil Wahl diskusi pro deník.
Více o stávce a jejím průběhu čtěte ZDE.
Když se chci stát pilotem:
- Dobrá znalost matematiky a fyziky
- Koncentrace
- Dobrá znalost angličtiny
- Samozřejmě je nutný perfektní zdravotní stav
- Nutné jsou i finanční prostředky - vystudování stojí 70 000 euro (zhruba 2 miliony korun)